RUSREFORM – FRA STRAFF TIL HJELP

NOU 2019:26

RUSREFORM- FRA STRAFF TIL HJELP

Utvalget har i sin rapport lagt stor vekt på Portugalmodellen som har hatt en god effekt på å få ned overdosedødsfall blant narkomane.

Det store antall overdosedødsfall i Norge bekymrer mange. I 2018 var antallet ca. 350 på landsbasis. I Portugal ca. 24. I Nederland og Portugal registreres overdosedødsfall på en annen måte enn i Norge. I Norge obduseres overdosedødsfall. Dette kan gi ulike variabler på antall overdosedødstall og av denne ulik praksisen kan det være vanskelig å gjøre sammenligninger. Dette kan og være andre grunner til de store forskjellene i antall overdosedødsfall i disse to land.

Det finnes mange grader og typer rusmisbrukere/brukere å ta stilling til. Disse er i behov av ulike tiltak og hjelp fra hjelpeapparatet ut fra sin livssituasjon og bruk/misbruk av narkotika. Det å overføre denne brukergruppen fra strafferettssystemet til helsevesenet er en omfattende prosess og vil koste en god del penger. Skal denne rusreformen, slik den er beskrevet gjennomføres, betyr dette at kommunene, helsevesenet, frivillige aktører og sosiale entrepenører bør få betydelige rammeoverføringer for å kunne mestre denne oppgaven.

I Norge har vi lang erfaring med å straffe narkotikamisbrukere, både når det gjelder bruk og besittelse av narkotika, jfr. Straffeloven. Det å straffeforfølge narkotikaavhengige fører ikke til rehabilitering av denne langtkomne gruppen. Disse menneskene som sliter med avhengighet har som oftest også psykiske og/eller somatiske lidelser i tillegg. Dette gjør at deres livssituasjon forringes betraktelig og det å straffe disse mennesker vil mest sannsynlig i liten grad føre til rehabilitering. Ofte virker rusavhengigheten og den psykiske lidelsen inn på hverandre. Disse bør få helsehjelp.

Drøftelsene om virkningene av avkriminalisering kan avgrense mot legalisering. Politiet vil bruke mindre ressurser på å avdekke bruk/besittelse av narkotika, se Portugalmodellen. Retur av utenlandske narkotikakriminelle blir svekket. Det er mest sannsynlig at narkotikaselgere vil tilpasse seg den lovlige tillate dose narkotika som kan besittes uten å få straff. Det å bevise salg i slike situasjoner krever mer politiressurser. Mest sannsynlig vil disse selgere sørge for å ha flere depot i nærområdet.

Når det gjelder ikke avhengige, dvs eksperiment-og rekreasjonsbrukere anbefaler utvalget at denne gruppen henvises til et kommunalt team som skal komme med veiledning og evt. tilby behandling om personen ønsker dette. Dette er et frivillig tiltak hvor brukeren får et tilbud om time hos teamet og velger selv om å ta imot dette. Porsanger venstre har en formening om at det er det forebyggende arbeidet som det burde satses på. Ved å ansette flere Ruskonsulenter, erfaringskonsulenter og samarbeid med frivillige aktører, vil en på en bedre måte kunne unngå at ungdom havner i rusmiljøene. Et omfattende forebyggende arbeid har også vist seg å ha effekt i Portugal. Opplysningsarbeid og undervisning i skolene bør være satt inn i undervisningsplanene. Det kunne vært en god ide å invitere tidligere rusmisbrukere inn i klasserom for å fortelle om sitt tidligere rusmisbrukende liv.

OPPSUMMERINGSKOMMENTAR fra Porsanger venstre