Helhetlig plan for Oslofjorden: Styrket mandat til nasjonalparkene

Færder fyr
Færder fyr, Kåre Pettersen

Fylkestinget i Vestfold og Telemark behandlet 31. mars høringssvaret til «Helhetlig plan for Oslofjorden».

For Venstre er dette en svært viktig sak og både Trine Jørgensen Dahll og Kåre Pettersen tok ordet i debatten.

-Svært gledelig at vi nå har kommet dit at vi har en høring av «Helhetlig plan for Oslofjorden» på sakskartet, innledet Kåre Pettersen.

Allerede i desember 2016 fremmet jeg et fellesforslag på vegne av H, FRP, KRF og V om at det skulle utarbeides en helhetlig plan for indre og ytre Oslofjord – som ble enstemmig vedtatt. Ekstra gledelig var det at Carl-Erik Grimstad, Ola Elvestuen og Abid Raja sammen fremmet et Dokument 8-forslag om en helhetlig plan få år senere, og at et enstemmig Storting senere vedtok at en slik plan skulle utarbeides. Et svært viktig skritt i arbeidet for å kartlegge Oslofjordens betydning og tilstand, fortsatte han

Venstres fylkestingsgruppe har også gitt et eget høringssvar til planen.

Helhetlig plan for Oslofjorden

Av dokumentet fremgår det at miljøtilstanden i Oslofjorden er svært presset. Det er behov for en redningsaksjon på tvers av sektorer og nivåer. Miljødirektoratets forslag til plan er et steg i riktig retning for å sikre at også framtidige generasjoner kan bruke fjorden som ressurs – men planen er også avhengig av at tiltak faktisk blir gjennomført. Venstre mener at en i visse tilfeller også kan skjerpe miljøkravet ytterligere. Dette kan handle om et skjerpet blikk på begrunnelsene for økt skipstrafikk, konsesjoner for oppdrett eller andre inngrep målt mot biodiversitet og havets økosystemer, viktige og unike næringer for fjordområdet, som fiske- og fangstområder- og kultur, eller myk turisme.

-Våre nasjonalparker har en svært viktig oppgave og må gis styrket mandat gjennom økte statlige rammer, ikke minst for å kunne drive skjøtsel i verneområdet. Men også for å nå fram til den yngre generasjonen kreves det innsats utover tradisjonell informasjonsformidling, kommenterte Kåre Pettersen. Han fremmet også dette som et tilleggspunkt til høringssvaret og fikk et enstemmig fylkesting med seg.

Oslofjorden benyttes av svært mange og til svært mye. Det kan fort oppstå interessekonflikter, ett av disse er dilemmaet med økt skipstrafikk og friluftsliv.

Et nærmest dagsaktuelt eksempel på dette er Kystverkets planer om en utvidelse av skipsleia i Langesundsfjorden mellom Langøya og Gjeterøya (Gamle Langesund led). Her har Kystverket ikke nevnt noe om dette under punkter om tiltak til tross for at Kystverket nå har meldt inn søknad om endret rammetillatelse. Bamble kommune har meldt tilbake at de er reservert til endringene, siden tiltaket kan berøre undersjøiske marine miljøer på en annen måte enn forutsatt, og har derfor etterspurt om endret søknad ikke bør fremlegges til uttalelse hos Fiskeridirektoratet på nytt. For Venstre er det en selvfølge at dette skjer. Som regional vannmyndighet håper Venstre også at fylkeskommunen vil gi sin kommentar til de nye planene fra Kystverket.

Ellers er planene om deponi i Brevik den store elefanten i rommet. Venstre har tidligere meldt inn en bekymringsmelding til fylkesordfører som gjelder innholdet i farlig avfall som lagres og transporteres sjøveien til Langøya i Oslofjorden. I den saken har vi bedt om en uhildet vurdering av 3. part av innholdet på Langøya: «Et helt uavhengig organ bør gjennomgå anlegget, virksomheten og grunnforholdene på og ved Langøya».

Oslofjordens tilstand presses også fra landsiden – folks tilgang til friluftssoner er på kort tid betydelig redusert. Allmenn tilgang til badeplasser og strender har minsket; rapporten viser til at vi er nede i knappe 30 present tilgjengelig areal rundt fjorden.

Vi støtter derfor forslag om økt satsing på statlige oppkjøp og sikring her, offentlig forkjøpsrett for strandeiendommer og juridisk bistand til kommunene for å slå ned på ulovlige tiltak, og en felles innsats for å hindre snikprivatisering langs kysten, sa Trine Jørgensen Dahll i sitt innlegg. Det kom forslag fra FrP i møtet om å lette på disposisjonsreglene i strandsonen, noe Jørgensen Dahll klart uttrykte Venstres motstand til. Forslaget fra FrP fikk støtte fra H og KrF i fylkestinget.

-Vi er for lokalt selvstyre, men ikke slik at det går på bekostning av intensjonen i loven om «nullinngrep» i 100-meters grensa.

Trine Jørgensen Dahll tok også opp kulturminner og kulturmiljøer som en del av den helhetlige planen. Langs vår fjord finnes en lang rekke kulturmiljøer som vi har pekt på i vårt høringsinnspill. Dette er kulturmiljøer som handler om stedsbevissthet og som bygger på historiske fotspor som har gått foran oss i verdifulle og unike kulturmiljøer, både steder og byer langs kysten vår. Dette er kystmiljøer som har sin bakgrunn i hvalfangst, seilskutetid, historisk trelast -og istransport, skipsbygging m.m.

Det er på tide å arbeide for stedsbevissthet langs den unike kysten vår, avsluttet Trine Jørgensen Dahll.

Vi i Venstre har tro på at omfattende tiltak nå i overskuelig fremtid vil medføre bedre vannmiljø, økt fiskebestand, utstrakt friluftsliv, godt ivaretatte kulturmiljø og mer kunnskap; ikke minst for velvære også for våre etterkommere.