Tett dialog om koronasituasjonen for skoler og barnehager

Kunnskapsminister Guri Melby.
Venstre har lenge jobbet for å lette på situasjonen for studentene, og nå kommer regjeringen med en kriseløsning for studentøkonomien, sier kunnskapsminister Guri Melby. , Foto: Lars Øye Brandsås

Palmesøndag brukte kunnskapsminister Guri Melby møter med interesseorganisasjoner om skoler og barnehager. – Å lytte til kunnskap og erfaring fra organisasjoner og etater gir viktig informasjon for gode løsninger, sier Melby.

– Vi har hatt ukentlige møter med bl.a. Utdanningsforbundet, Kommunenes sentralforbund og Private barnehagers landsforbund. I tillegg har vi nettmøter med flere andre viktige bidragsytere, sier Melby.

Viktig samarbeid

Skolene og barnehagene er vedtatt stengt til 13. april. Flere gir uttrykk for at det er for tidlig med oppstart av skoler og barnehager tirsdag etter påske.

Guri Melby i klasserom
– Samarbeid med helsemyndigheter, etater og organisasjoner er viktig for å vurdere aktiviteten i skoler og barnehager, sier Guri melby.

– Deres innspill er viktige når regjeringen i midten av neste uke tar beslutninger om videre tiltak i skoler og barnehager. Organisasjonene har kunnskap og erfaringer som er viktig for oss. Denne dialogen er avgjørende når vi sammen med helsemyndighetene skal finne gode løsninger for barnehagene og skolene i ukene som kommer.

Avklaring denne uken

Før helgen leverte et ekspertutvalg fram sin rapport for regjeringen. I løpet av uken vil regjeringen komme med en ny beslutning om de restriktive tiltakene i skoler og barnehager. Melby understreker at tilbakemeldingene fra ekspertgruppen og organisasjonenes innspill vurderes grundig.

– Det er viktig med et kunnskapsgrunnlag som kan fortelle oss mer presist hvordan en eventuell åpning kan gjøres, samtidig som vi er forberedt på at skoler og barnehager fortsatt skal være stengt.

– Aktiviteten i skoler og barnehager må sees i tett sammenheng med smittevernhensyn. Samarbeid med helsemyndigheter, etater og organisasjoner er viktig for å vurdere om skoler gradvis kan åpne samtidig som smittevernregler ivaretas, understreker Melby.

Påsken tilpasses lokale forhold

Regjeringen tillater påskeåpne skoler og barnehager for barn til ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner og sårbare barn. Flere organisasjoner med ansvar for skoler og barnehager ga i forrige uke en felles oppfordring til skoleeiere og barnehageeiere om påsken.

– Dette blir en annerledes påske, og for mange blir det en tøffere tid. Foreldre som jobber i kritiske samfunnsfunksjoner mens andre tar fri, skal være trygge på at barna deres tas vare på. Andre barn som har det vanskelig skal også vite at de kan få støtte utenfor hjemmet. Derfor oppfordrer vi barnehager og skoler til å holde åpent i påsken der det er behov, sier Melby.

Behovet for påskeåpne tilbud varierer mellom kommunene. Beslutninger om hvilke barnehager og skoler som skal ha åpent må fattes lokalt. Skoleeiere og barnehageeiere oppfordres til å finne gode lokale løsninger.