Viktig bidrag til Bodø som europeisk kulturhovedstad

Ida Gudding Johnsen og Abid Q. Raja
Bystyrerepresentant Ida Gudding Johnsen og kulturminister Abid Q. Raja understreker at regjeringen er imponert over den store innsatsen Bodø allerede har lagt ned, blant annet for å forankre prosjektet både kulturfaglig og økonomisk., Foto: Emma Lind

Regjeringen bidrar med inntil 100 millioner kroner til Bodø som europeisk kulturhovedstad i 2024. – Bodø som europeisk kulturhovedstad er et stort og viktig prosjekt. Ikke bare for Bodø og regionen, men for hele landet, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja.

Tidligere kulturminister Trine Skeio Grande og Kulturdepartementet mottok Bodøs søknad om statlig delfinansiering 16. januar i år. Raja understreker at regjeringen er imponert over den store innsatsen Bodø allerede har lagt ned, blant annet for å forankre prosjektet både kulturfaglig og økonomisk.

Fantastisk

– Dette er fantastiske nyheter for Bodø og for regionen vår. Bodø 2024 er et gedigent kulturprosjekt, men det er også mye mer. Dette prosjektet får frem kulturens rolle og betydning som samfunnsbyggende kraft og motor i utviklingen av Bodø og regionen, understreker Venstres sentralstyre- og bystyrerepresentant, Ida Gudding Johnsen.

For byen og landsdelen

Kulturminister Abid Q. Raja møtte Johnsen, ordfører Ida Pinneørd og fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Stormen bibliotek i Bodø, hvor han ble informert om prosjektet og veien videre.

– Som kultur- og likestillingsminister gleder det meg å se en såpass stor og tung satsing på kultur. I tillegg til å bli en stor mønstring som løfter fram kunsten og kulturens egenverdi, er dette en viktig investering i kompetanse og arbeidskraft i byen og landsdelen, sier statsråden.

Regionen finansierer to tredeler

Det totale budsjettet er på 300 millioner kroner, hvorav Staten skal kunne dekke 1/3 eller inntil 100 millioner, mens de resterende 2/3 skal dekkes av kommunale og fylkeskommunale bidrag, så vel som private bidrag og sponsormidler.

– Nå er vi mange som gleder oss. Statusen som europeisk kulturhovedstad henger høyt, og miljøene i Bodø og Nordland har gjort en imponerende jobb med å planlegge prosjektet, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja.

ARTICulation er formulert som visjonen for Bodø 2024 – den første kulturhovedstaden nord for polarsirkelen. Fem strategiske satsingsområder er definert: Barn og ungdom, samarbeid og kapasitetsbygging, publikumsutvikling, by- og samfunnsutvikling, samt ytringsfrihet.