Uttalelse: Europa trenger en felles smittevernberedskap

EU
Foto: Public Domain

Koronakrisen viser at Europa trenger mer overnasjonalt samarbeid om helse, smittevern og beredskap.

Lisboatraktaten definerer helsepolitikk som et nasjonalt anliggende for EUs medlemsland. Denne avgjørelsen er ofte blitt kritisert i lys av den pågående koronaepidemien. Mange spør seg hvorfor ikke EU har tatt et større ansvar for smittevern. EUs medlemsland har ikke prioritert felles smittevernberedskap og samarbeid om helse høyt nok. Årstad Venstre mener Europa trenger mer overnasjonalt samarbeid om helse.

Norge deltar i dag i mye av det som finnes av felleseuropeisk helsesamarbeid, blant annet gjennom det europeiske smittevernbyrådet ECDC i Stockholm. Unionens helsepolitikk styres av EUs tredje helseprogram for perioden 2014 – 2020. Koronapandemien er et eksempel på at når et nytt helseprogram for 2020-tallet skal utformes, må EU får flere virkemidler for å forebygge og bekjempe pandemier.

Koronapandemien har rammet landene i Europa svært ulikt. Det er fremdeles for tidlig å konkludere med hva som er årsakene, men mye tyder på at utbredt antibiotikaresistens i enkelte land har bidratt til å forverre krisen. Behovet for bedre regulering av antibiotikabruk er godt dokumentert, også uavhengig av koronakrisen. Bergen Venstre mener EU- og EØS-landene har behov for mer felles innsats mot antibiotikaresistens og et tettere samarbeid om forskning på helse generelt og smittevernberedskap spesielt.

Bergen Venstre vil:

• at Norge tar initiativ til en styrking av det europeiske smittevernbyrådet ECDC
  • at Norge tar initiativ til en styrking av det europeiske byrådet for legemiddelvurdering EMA
  • at Norge tar initiativ til mer overnasjonalt samarbeid om helse, smittevern og beredskap i EUs neste helseprogram
  • sikre mer målrettet forskning på diagnostikk, legemidler og vaksiner på tvers av Europa
  • jobbe for å utvikle et felleseuropeisk innkjøpssamarbeid for legemidler og medisinsk utstyr

Vedtatt av styret i Bergen Venstre, 8. juni 2020.