Venstres landsstyre sier ja til norsk EU-medlemskap

Iselin Nybø
- Det er mange småbedrifter som sliter nå og som ikke vil noe annet enn å drive med de brenner for. Derfor foreslår vi en stor krisepakke som vil hjelpe næringslivet gjennom denne krevende perioden, og samtidig stimulere til omstilling, sier næringsminister Iselin Nybø., Foto: (CC) Nærings- og fiskeridepartementet / flickr.com

– Landsstyret har etter en god og inkluderende debatt stemt for at Venstre skal si ja til norsk EU-medlemskap, sier næringsminister og programkomitéleder Iselin Nybø.

Venstres landsstyre har innstilt på at partiet skal si ja til norsk EU-medlemskap på sikt. Det skjedde under lørdagens digitale landsstyremøte.

Samlet om betydningen av internasjonalt samarbeid

– Mindretallet ønsket å beholde EØS-avtalen. Jeg opplever at vi står samlet i Venstre rundt betydningen av internasjonalt samarbeid for å løse verdens store utfordringer og slik dette forslaget er formulert kan vi samle folk med ulike syn bak dette vedtaket, sier Nybø.

Programkomiteen til Venstre gikk i januar inn for at partiet skulle støtte norsk EU-medlemskap. Nå har også landsstyret avgitt dette som innstilling til landsmøtet som skal avholdes i september.

Må avgjøres gjennom folkeavstemning

Nybø mener både Venstre-folk med ulike syn på EU kan leve med vedtaket. Hun legger vekt på at avtalen presiserer at Norge må ha egne løsninger for fiskeri og landbruk, og at medlemskapet må avgjøres gjennom folkeavstemning.

– Dette er en sak som har modnet i partiet. Vi har brukt tid på å finne vedtak som hele partiet kan leve med. Partiet er klart for å vedta dette. Det var en god debatt, med respekt for ulike syn, men jeg er glad for at vi har tatt skrittet som programkomiteen pekte på, sier hun.

Fakta: Vedtak og innstilling overfor Venstres landsmøte 2020

Venstre mener at EØS-avtalen har tjent Norge godt, men ønsker på sikt å delta i de demokratiske institusjonene i EU gjennom et EU-medlemskap, der det lages gode løsninger for fiskeri og landbruk og tas en separat vurdering av eventuell inntreden i eurosonen. Medlemskapet må avgjøres etter folkeavstemming og Venstres folkevalgte skal respektere resultatet.