Venstre liker løperhjul

Ane Breivik, leder i Bergen Venstre, Foto: Erika Melhus
Folk liker løperhjul. Det gjør Venstre også. Vi er derfor glade for at byrådet vil få dette på plass i Bergen i ordnede former og at de vil ha vedtak om dette i bystyret allerede i høst. Ved hjelp av gode teknologiske løsninger er det fullt mulig å tilrettelegge og regulere løperhjul på en god måte.

Løperhjulselskapene har innovasjon av transportløsninger som sin ekspertise. Det må vi utnytte til byens fordel, ikke stange imot ubønnhørlig. Andre selskaper har lignende ekspertise der løperhjulselskapene kommer til kort. Her i Bergen har vi bedrifter som utvikler nyskapende løsninger på digital byplanlegging med detaljert geografisk inndeling av byen, fleksible modeller for leie av gategrunn, og subsidiering mellom uønsket og ettertraktet adferd. Disse løsningene kan tas i bruk til mye nyttig i byplanleggingen vår. De kan forbedre bysykkelordningen, koble bysykler, kollektiv, bildeleringer og løperhjul bedre sammen – eller så kan de rett og slett regulere bruk av el-løperhjul i Bergen sentrum.

Å tillate for mikromobilitet samtidig som vi fører en langsiktig og god byutvikling er ingen motsetning. Det er fullt mulig å la våre systemer samarbeide med løperhjulselskapenes. Det er fullt mulig for kommunen og løperhjulselskapene dele datasett som styrer reguleringer som ulovlige soner, parkeringsplasser, tidspunkt, hastighet og prismekanismer. Her kan vi lage regler som står svart på hvitt, eller så kan systemet kan dulte i riktig retning med føringer som for eksempel belønner bruk til kollektivknutepunkt, men straffer feilparkering.

Det er uheldig at Ryde tok seg til rette i Bergen uten tillatelse. Og cowboy-virksomheten til enkelte løperhjulselskaper bør definitivt ikke premieres. Nå er det i Venstres øyne likevel på tide å konsentrere seg om systemene og retningslinjene som må på plass for å fikse dette. Et smart styringssystem er egentlig det løperhjulbransjen etterspør. Det vil kunne fungere bra på frivillig basis frem til rettslig avklaring, men vil selvsagt styrkes om retten endelig bekrefter at selskapene trenger tillatelse for å drive sin virksomhet i Bergens gater.

Vi i Venstre ønsker å samarbeide med næringslivet om smarte løsninger for å ivareta byen og innbyggernes behov. Det er fullt mulig med smarte løsninger for løperhjul sammen med god byplanlegging. Ny teknologi har ofte oppstartsproblemer og innføres sjelden sømløst. Endringer er alltid vanskelige å godta, men over tid vennes vi dem. Derfor ser vi i Venstre frem til å se resultatet av det byrådet nå har lovet.

Ane Breivik, leder i Bergen Venstre