Over 11 000 lærere har søkt videreutdanning

Guri Melby
Venstre-leder og kunnskapsminister Guri Melby, Foto: Oda Scheel

– Mange lærere har stått på for elevene og gjort en formidabel jobb under koronakrisa. Derfor gleder det meg ekstra mye at mange også ser framover og søker om videreutdanning. Det vil gi oss enda flere lærere med solid kompetanse i fagene de underviser i. Det er viktig for å få elevene til å lære og mestre mer, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).

Trass den vanskelige koronatida: Over 11 000 lærere har søkt om å ta videreutdanning neste skoleår. Det er like mange som i fjor. Det viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet. Venstre har stått i spissen for det historiske videreutdanningsløftet for lærere. Siden 2014 har omtrent 40 000 lærere over hele landet fått tilbud om videreutdanning i ulike fag.

Mange lærere trenger fordypning

Innen 2025 må alle lærere som underviser i matematikk, engelsk og norsk i barne- og ungdomsskolen ha nok fordypning i fagene de underviser i.

Siden 2014 har regjeringen gitt omtrent 40 000 lærere tilbud om videreutdanning i ulike fag. Fremdeles er det 21 000 lærere som ikke har tilstrekkelig kompetanse i norsk, matematikk og engelsk i grunnskolen.

– Nå er det viktig at skoleeierne godkjenner søknadene, slik at lærerne kan gå videre i opptaket til de enkelte videreutdanningstilbudene. Kommunene bør særlig prioritere lærerne som ennå ikke oppfyller kravene til å undervise i fagene matematikk, norsk og engelsk, sier Melby.

Hun legger til at det også er viktig å gi lærere mulighet til å fordype seg i andre fag, for eksempel de praktiske og estetiske fagene. Mangelen på lærere med fordyping er særlig stor i fag som mat og helse og kroppsøving.

Flest søkte matematikk

Da søknadsfristen gikk ut 1. mars, hadde 1877 lærere søkt om videreutdanning i matematikk, 1656 i engelsk og 1509 i norsk.

Blant de andre fagområdene er det tre som peker seg ut:

• Profesjonsfaglig digital kompetanse og programmering har fått inn 1370 søknader.
  • Spesialpedagogikk har fått over 1000 søkere. Fordypning i faget vil styrke arbeidet med tidlig innsats og inkluderende opplæringsmiljø i skolen.
  • Andrespråkspedagogikk har fått 520 søknader.

Vil ha flere lærerspesialister

Regjeringen satser også på å øke andelen lærerspesialister i skolene. Fristen for å søke lærerspesialistutdanning går ut 15. mars. Lærerspesialistene skal bidra til å utvikle kvaliteten på undervisningen på skolene de jobber på. Målgruppen er lærere med minst 60 studiepoeng og minst tre års undervisningspraksis i faget eller fagområdet som lærerspesialistutdanningen retter seg mot.

– Å bli lærerspesialist er en alternativ karrierevei for lærere som ønsker å utvikle seg enda mer faglig, og som ønsker å fordype seg mer i fagene de underviser i. Lærerspesialistene er også viktige for den profesjonsfaglige utviklingen på hver enkelt skole, understreker kunnskapsministeren.

Guri Melby

Mange lærerspesialister tar spesialistutdanningen mens de fungerer som lærerspesialist. Det legger til rette for å integrere teori og praksis på en god måte. Så langt i år har 680 lærere søkt om lærerspesialistutdanning. Det er over 100 flere søknader enn på samme tid i fjor (570). Les mer om satsingen her.

• Lærere kan ta videreutdanning i alle fag.
  • Siden 2014 har rundt 40 000 lærere over hele landet fått tilbud om videreutdanning i ulike fag.
  • Innen 2025 må alle skoleeiere i grunnskolen sørge for at lærere som skal undervise i matematikk, norsk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk på barneskolen har minimum 30 studiepoeng i disse fagene, noe som tilsvarer et halvt års utdanning. Lærere på ungdomsskolen må ha minst 60 studiepoeng i de same fagene. Sidaen 2015 har over 20 000 lærere fått videreutdanning i fagene norsk, matematikk og engelsk.
  • I grunnskolen mangler 34 prosent av lærerne som underviser i engelsk fordypning. Det gjelder 22 prosent av matematikklærerne, og 16 prosent av norsklærerne.
  • Fylkeskommuner, kommuner og private skoleeiere må godkjenne årets søknader innen 15. mars. De kan også legge til søknader fram til 15. mars.
  • «Kompetanse for kvalitet» er en strategi for videreutdanning for lærere og ble videreført i 2015. Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, KS, Skolenes Landsforbund, Lektorlaget og Skolelederforbundet står sammen om strategien Kompetanse for kvalitet.
  • Det tas forbehold om at det kan bli noen mindre endringer i søkertallene for videreutdanning, da det kommer søknader fram til 15 mars.