Uttalelse: Bolig for alle

Bildet er tatt av Photo Mix fra Pixabay

I et styremøte 13. mars har fylkesstyret vedtatt følgende uttalelse, basert på tekstforslag og endringsforslag oversendt fra fylkesårsmøtet:

Bolig for alle

Prisveksten i boligmarkedet har de siste årene vært enorm, i pressområdene. Det har vært et gode for de som eier bolig, men det gjør det vanskeligere for unge og folk med lave inntekter å komme inn på boligmarkedet. Over tid har forskjellen mellom de som eier en bolig og de som ikke gjør det blitt større. Vestland Venstre vil gjennomføre tiltak som sikrer likere muligheter på boligmarkedet.

Nordmenn har de fleste verdiene sine plassert i bolig, og sammenlignet med andre land investerer vi mindre i nyskapende bedrifter. Avkastningen og skattefordelen for boligeiere har gjort at det har vært en mye mer lønnsom investering, heller enn å putte i pengene sine et sted hvor de skaper større verdier for samfunnet.

Samtidig er hjelpen til de som er utenfor boligmarkedet for liten. Folk med helt vanlige inntekter sliter med å komme seg inn på boligmarkedet uten hjelp fra foreldre.

Vestland Venstre vil ha en skattereform som gjør det mer lønnsomt å investere i arbeidsplasser og verdiskapning enn i boliger. Formuesskatten i dag har en slik innretning at du må betale mye mer skatt på investeringer i bedrifter enn i bolig. Derfor vil Vestland Venstre sørge for at staten ikke favoriserer investeringer i boliger fremfor investeringer i bedrifter.

Samtidig må vi sørge for målrettede tiltak som sikrer folk et tak over hodet, og at flere på sikt kan eie sin egen bolig. Derfor vil vi sørge for å øke tilskuddet til Husbanken og øke bostøtten til vanskeligstilte. Vi vil også at Husbanken skal få en mer markert veiledningsrolle i boligplanlegging og helhetlig virkemiddelbruk, både i pressområder og distriktskommuner. Dessuten vil vi prøve ut tilskuddsløsninger som stimulerer til sosiale boformer og delingsløsninger.

Vi trenger også flere studentboliger, og vi vil gjøre det enklere og mindre kostnadskrevende, å bygge slike, gjennom, om nødvendig, endre lovgivningen. Flere boliger tilgjengelig for denne gruppen leietakere, vil bidra til å senke prisene, og dermed bidra til en bedre økonomisk hverdag for studentene.