Likeverdsreformen: Frihet til å leve gode liv, uansett utgangspunkt

Likeverdsreformen ble lansert fredag., Foto: iStock

Fredag la regjeringen fram sitt forslag til likeverdsreform. Den skal bidra til at familier som har eller som venter barn med behov for sammensatte tjenester skal møte et samfunn som stiller opp og gir alle like muligheter.

– Familier som har eller venter barn med funksjonsnedsettelser får ekstra store omsorgsoppgaver. For dem er ofte møtet med det offentlige vanskelig og energitappende. Venstre mener det er behov for mer skreddersøm, sier partileder Guri Melby.

Et samfunn med bruk for alle

Melby viser til at familien må ofte forholde seg til flere deler av det offentlige tjenesteapparatet, som ofte ikke snakker med hverandre. For å svare på disse utfordringene vil regjeringen gjennomføre Likeverdsreformen, hvor visjonen er: “Et samfunn med bruk for alle”

Målet med reformen er at barn og familier med barn som har behov for sammensatte tjenester, skal:

• Motta sammenhengende og gode tjenester
  • Være sjef i eget liv
  • Ha en meningsfull hverdag
  • Oppleve ivaretakelse og inkludering som pårørende

Barnekoordinator skal hjelpe familiene

– Venstre mener mangfold er et gode, og at folk uansett utgangspunkt skal ha frihet til å leve et verdig og innholdsrikt liv. Med Likeverdreformen skal vi sørge for at samfunnet virkelig har plass til alle. Den skal sikre likestilling og inkludering. Familiene skal møte tjenester som er tilgjengelige, sammenhengende og med god kompetanse, sier Melby.

Familiene skal møte tjenester som er tilgjengelige, sammenhengende og med god kompetanse.

Guri Melby

Hun fortsetter:

– For å nå målene om likeverd og like muligheter, foreslår Venstre og regjeringen flere tiltak i reformen: Vi vil blant annet lovfeste en ny barnekoordinatorordning som skal hjelpe familiene med å navigere systemet og de ulike tjenestene.

Rettigheter, likestilling og økonomisk trygghet

Regjeringen foreslår blant annet også å forenkle dokumentasjonskravene, utrede hvordan BPA kan utformes som et likestillingsverktøy, legge frem en ny handlingsplan for universell utforming og fremme en stortingsmelding om utviklingshemmedes rettigheter. I tillegg skal det ses på tiltak for å bidra til bedre overganger fra skole til arbeidsliv.

– Vi har en del ordninger som er viktige og fungerer bra for mange i dag. Et eksempel er pleiepengeordningen, som gir foreldre til svært syke barn frihet til å pleie dem, uten å bekymre seg for økonomien. Likevel er det en del som faller utenfor dette systemet. Jeg er glad for at regjeringen nå skal utrede ulike mulige ordninger for økonomisk trygghet for foreldre som ikke har opparbeidet seg rettigheter i dagens pleiepengeordning, sier Melby.

Hun viser til at foreldre er en viktig ressurs, men at mange bærer en for stor byrde:

– Foreldre og pårørende elsker barna sine, og ofrer gjerne alt de har av tid og krefter for dem. Men det kan være utmattende for både dem og resten av familien. Vi må legge til rette for enklere hverdager, slik at de også har mulighet til å leve aktive, normale liv. Derfor vil regjeringen stimulere til utvikling av mer fleksible former for avlastning, sier Melby.

Guri Melby

Hun avslutter:

– Likeverdreformen kan bety mye for dem som trenger det mest. Mangfold styrker fellesskapet vårt, og det er et liberalt ansvar at velferdssamfunnet har plass til alle. Likeverdreformen skal gi alle friheten til deltakelse og til å leve gode liv, uansett utgangspunkt.

Les mer om Likeverdsreformen på regjeringens nettsider, her.