Krafttak for Kjeller!

Michal Jarmoluk via Pixabay

Festtaler og fine ord. Det er alltid hyggelig. Men ord betyr lite, dersom handling ikke foregår parallelt. I Lillestrøm er vi så heldige at vi har et unikt miljø på Kjeller, bestående av verdensledende forskning, som samarbeider tett med gründere og næringsliv. Og i dette unike miljøet, der fødes noen av fremtidens viktigste ideer. Her har man forsket seg frem til revolusjonerende kreftmedisiner, teknologi som benyttes for å lete etter liv på Mars og så enormt mange andre ting som har bidratt til å sette Norge på kartet i internasjonal sammenheng, men også store bidrag til norsk verdiskaping før, nå og i fremtiden.

Vi tror ingen er uenige i at dette er en unik verdi, som vi må hegne om og støtte opp under. Og da må vi gjøre det på flere måter enn i festtaler og på fotografier i sosiale medier. Ord må bli handling.

Vi vet at èn viktig faktor for å skape mer av disse unike verdiene, er å knytte Kjeller og byen Lillestrøm tettere sammen. Studenter på Kjeller ønsker å være en del av et større miljø. SiO har tatt dette på alvor, og snart står det studentboliger klare på den gamle sykehustomten i byen. Det er bra, og det vil gjøre det mer attraktivt å studere på Kjeller.

Vi vet at IFE og UiO har inngått samarbeid om 500 nye studieplasser på Kjeller, innenfor nettopp disse banebrytende og høyteknologiske fagfeltene. Finansieringen av disse studieplassene avhenger av at man kan få dem inn i statsbudsjettet fremover.

Vi vet at en utfordring for kunnskapsmiljøet på Kjeller, er å få tak i kvalifisert arbeidskraft. I noen grad er man nødt til å hente utenlandsk arbeidskraft inn, fordi kompetansen som kreves er spesiell. For mange er muligheten for å sende barna på en internasjonal skole en faktor ved valg av om man sier ja til en jobb på Kjeller, og i så fall hvor man velger å bosette seg.

Vil vi i Lillestrøm satse på vårt verdensledende og unike miljø? Ja, da må vi handle. Vi kan ikke lenger bare nevne dem i festtaler.

Når posisjonen i Lillestrøm sier nei til internasjonal skole, sier de nei til at utenlandsk arbeidskraft ved Kjeller skal bo i kommunen vår. De sier nei til økte skatteinntekter og de sier nei til kompetansearbeidsplasser.

Når posisjonen i Lillestrøm sier et tja til utvikling av Kjeller flyplass – og i praksis kun trenerer saken – sier de et tja til om man i det hele tatt ønsker å satse på kunnskapsmiljøet på Kjeller. De sier også et tja til flymiljøet, som fortjener å få forutsigbare rammer for sin virksomhet snarest mulig.

Når posisjonen i Lillestrøm setter alt på vent, risikerer de at deler av Kjellermiljøet finner seg andre steder å ha tilhold. Oslo Met er på søken etter nye lokaler, flere av bedriftene som springer ut av Kjeller-miljøet flagger ut til andre kommuner.

Baneløsning på Romerike er avgjørende for å få en solid kollektiv-løsning som knytter sammen Kjeller, Lillestrøm og Lørenskog. Men byutvikling, arbeidsplasser og investering i bane må henge sammen. Vi registrerer at Sverre Myrli og AP ønsker fart på baneløsning til Kjeller, og det er bra. Men må det finnes noe på Kjeller å reise til og fra.

Det er nå vi har sjansen til å vise at dette er et miljø vi er stolte av. Det er nå vi kan gjøre de historiske øyeblikkene våre. Vi kan være kommunen som eier historien om kjernekraft, kreftmedisinering, liv på Mars og høyteknologiske studieplasser. Men da må det mer enn festtaler til – det kreves handling!

Innlegget sto på trykk i RB 27.07.2021