Venstre sier ja til overgangsbolig for menn på Notodden

Foto: Karin Frøyd

Venstre har i stortingsvalgprogrammet https://www.venstre.no/assets/Venstres_Stortingsvalgprogram_2021-2025.pdf for de neste fire årene programfestet at partiet vil arbeide for at det etableres flere overgangsboliger for domfelte i landet vårt. På Notodden kan et slik overgangsbolig for menn komme, mener stortingskandidat Carl-Erik Grimstad (V).

Norge ligger årlig i tetsjiktet over verdens beste land å bo i. Til tross for en slik plassering, er det fortsatt grupper i det norske samfunnet som mangler inkludering og tilhører utenforskapet. Dette må håndteres med adekvate virkemidler, og tilpasses ulike målgrupper, slik at utviklingen går i riktig retning og bidrar til en mer bærekraftig samfunnsutvikling.

Overgangsbolig, her fra Halden.

En viktig målgruppe det er på tide å sette søkelyset på er domfelte i norsk kriminalomsorg. Her er det mye penger å spare for hver domfelt man makter å få tilbake i samfunnet til et lovlydig liv. I Sverige har man forsket på dette. Resultater viser at for hver krone man investerer i vellykket tilbakeføring, inkludering og redusert utenforskap, får man opptil 18 kroner tilbake i reduserte utgifter i samfunnsregnskapet.

Venstre har i stortingsvalgprogrammet for de neste fire årene programfestet at partiet vil arbeide for at det etableres flere overgangsboliger for domfelte i landet vårt.

En overgangsbolig er et åpent fengsel der domfelte, på slutten av soningen, gjennom utdanning og arbeid kan forberede seg på løslatelsen og overgangen til et liv uten kriminalitet. Erfaringene viser at det er lite svikt tilbake til kriminalitet etter et opphold i en overgangsbolig. Mange løslates til fast jobb med ordinær lønn eller satser videre på utdanning som seinere kvalifiserer til arbeid.

Telemark og Vestfold fylke er et av de fylkene fagmyndighetene helt siden 2012 har pekt på når det gjelder nyetablering av en overgangsbolig. Fylket mangler i dag åpne plasser for tilbakeføring, så behovet er stort. Fylket er også et av fylkene med høyest kriminalitet i forhold til antall innbyggere.

Venstre har i ulike sammenhenger blitt orientert om det utredningsarbeidet som nå er ferdigstilt på Notodden for å etablere en overgangsbolig for menn. Det som nå er framlagt er et faglig godt begrunnet prosjekt som bør realiseres i neste stortingsperiode.

Som stortingskandidat for Venstre i Vestfold og Telemark, vil jeg jobbe aktivt for at dette prosjektet blir en realitet.

Carl-Erik Grimstad, stortingskandidat Vestfold og Telemark Venstre