Et liberalt, grønt og økonomisk ansvarlig budsjett

Julie Andersland, Foto: Hanne Tveit

I dag vedtok Bergen bystyre kommunens budsjett for 2022. Venstre har satt sitt stempel på budsjettet, og sikrer en fortsatt ansvarlig økonomistyring av byen.

Venstres finansbyråd, Erlend Horn, la frem byrådets forslag til budsjett 22. september, og etter en periode med intense budsjettforhandlinger, vedtok bystyret i Bergen i dag et økonomisk ansvarlig budsjett som tar byen i mer liberal og grønn retning.

Bergen skal være en grønn og levende by

I budsjettarbeidet har Venstre arbeidet for å gjøre Bergen en grønn og levende by, og i neste års budsjett ligger det blant annet inne en ny tilskuddsordning for grønt næringsliv. Det er et viktig tiltak for å kunne støtte opp om innovative løsninger som tar byen i en mer klimavennlig retning samtidig som det skapes flere arbeidsplasser.

Andre satsinger i budsjetter som har tydelige Venstre-stempel på seg, er en viktig satsing på naturforvaltning og arealregnskap, flere sykkelveiplanleggere og økt investering i sykkelveinettet. Dette vil sikre at vi tar vare på de grønne verdiene, gjøre det enklere å velge et miljøvennlig transportmiddel og er viktige bidrag i kampen mot klimakrisen. I tillegg styrkes dyrevelferden ved å sette av penger til flere dyrevennlige innkjøp, og at det legges opp til en fortsatt storstilt satsing på rehabilitering av skoler og barnehager.

Bergen skal ha et mangfoldig og rikt kulturliv

Bergen kan ikke være en liberal by uten et mangfoldig og rikt kulturliv, men dessverre har pandemien rammet feltet kraftig. Selv om det i høst har vært en kort periode med tilnærmet normal kulturaktivitet, har 2021 vært nok et vanskelig år for kulturlivet. Desto viktigere er det å satse fremover slik at vi fortsatt har et levende, mangfoldig kulturliv når verden igjen åpnes opp. Midler til Sentralbadet Scenekunsthus er et slikt avgjørende prosjekt som med dette budsjettet realiseres. Dette sikrer Carte Blanche og BIT Teatergarasjen et hus og dermed beholder vi to av våre mest nyskapende og internasjonale aktører i Bergen.

Gjennom budsjettforhandlingene med SV, Rødt og to representanter fra Senterpartiet, har det blitt bevilget midler til noen påplussinger til byrådets forslag til budsjett. Venstre er glad for at det settes av ekstra midler til klimatiltak, som elbillading, solenergi og mer investering i ENØK. I tillegg er det godt at alle kulturaktørene som ikke har fått lønns- og priskompensasjon nå får det. De har hatt en tøff tid og får fortsatt tøffe tider fremover, og trenger sårt denne justeringen.

Et ansvarlig budsjett uten å øke eiendomsskatten

For Venstre er det viktig at de gode tiltakene i budsjettet ikke går på bekostning av en ansvarlig økonomistyring av kommuneøkonomien. Takket være god økonomistyring de siste årene med Venstre i byråd, kunne et nesten samlet bystyre bruke 400 millioner på en krisepakke da pandemien rammet i fjor.

Alt tyder på at det blir strammere tider fremover med flere eldre og mindre nasjonalt handlingsrom, noe som kommunen må være beredt til å håndtere. Derfor er det viktig å bygge opp reserver og ha kontroll på gjelden. Venstre er glade for at vi klarer det uten å øke eiendomsskatten for bergenserne. Økt eiendomsskatt i en pandemi ville gjort en vanskelig hverdag for mange enda mye tyngre.