Nå åpner tilbudet om heroinassistert behandling

Venstre har vært en pådriver for etablering av heroinassistert behandling. Her med partileder Guri Melby. , Foto: Mona Lindseth

3. januar åpner prøveprosjektet med heroinassistert behandling i Oslo og Bergen. Dette er en utvidelse av tilbudet med legemiddelassistert behandling (LAR), og et viktig gjennomslag for Venstre i regjering.

– Dette er en stor dag for en mer verdig rusomsorg i Norge. Venstre har kjempet i over ti år for at rusavhengige som ikke lykkes med annen behandling, skal få heroinassistert behandling på norske sykehus. I dag er vi takknemlige for at dørene åpnes for dette i Oslo og Bergen, sier Venstre-leder Guri Melby.

Dette er en stor dag for en mer verdig rusomsorg i Norge

Guri Melby

Hun var, sammen med Ola Elvestuen og Oslo Venstre, med på å foreslå heroinassistert behandling for de tyngste brukerne som ikke hadde hatt nytte av medikamentell behandling, allerede i 2007.

Opp mot 200 kan få tilbud

Erlend Horn, Venstrepolitiker og finansbyråd i Bergen.

Nå åpner tilbudet for pasientene som følge av at Venstre i regjering for tre år siden fikk gjennomslag for å innføre et prøveprosjekt. Om lag 100

rusavhengige vil få tilbud om behandling i Oslo, og 50-100 personer vil få det i Bergen.

– For noen rusavhengige vil heroinassistert behandling kunne bety forskjellen på liv og død, og muligheten til et verdig liv. Denne retten har Venstre kjempet for lenge, og det at det i dag blir en realitet er et viktig skritt på veien mot et samfunn som tar rusavhengiges utfordringer på alvor, sier Erlend Horn, finansbyråd i Bergen.

Erlend Horn

Lang politisk kamp

Mens Oslo Venstre foreslo heroinassistert behandling i 2007, gikk Venstre inn for det i sitt program i 2008.

– Det var nødvendig å tenke nytt, fordi det strenge strafferegimet verken forhindret overdosedødsfall eller løste menneskers rusproblemer, sier Melby.

Det skulle ta ti år før Venstre fikk gjennomslag for å igangsette et prøveprosjekt.

— Heroin på resept sammen med andre tiltak vil gi disse menneskene bedre kontroll over sitt eget liv. Det er viktig at behandlingsapparatet er en aktiv støttespiller, og at den daglige jakten på penger erstattes med positive behandlingstiltak, sa Elvestuen til Aftenposten i 2007.

Hør mer i Venstrepodden