Venstre med tiltakspakke for strømsparing og mer lokal kraftproduksjon

Guri Melby og Ullensaker Venstres Thorbjørn Merkesdal på solcelletaket til Coops lagerbygning ved Jessheim. Her bygger de Norges største solcelleanlegg., Mona Lindseth

Venstre vil ha krav om solceller på nye bygg, energirådgivere i alle kommuner og styrke Enova, som hjelper folk og bedrifter til å ta i bruk klimavennlige teknologi. – Nødvendig med et kraftfullt løft for lokal kraftproduksjon og energieffektivisering, sier Guri Melby.

På Coops enorme lagerbygning ved Jessheim, bygger de Norges største solcelleanlegg.

Forslagene ble fremmet i Stortinget torsdag 10. mars, som ett av flere svar på vinterens strømkrise.

– Vi trenger langsiktige strømsparingsløsninger for forbrukere og bedrifter, sier partileder Guri Melby.

Hun mener forslagene er viktige, nå som Europa står i en anstrengt energisituasjon med høye strømpriser og avhengighet av russisk energi. Ved å kutte energibruk her hjemme kan vi i perioder bidra med mer energi til Europa.

– Dersom vi både skal nå klimamålene våre og hjelpe Europa med energiomstillingen, er vi avhengige av å bruke energien smartere. Til tross for bred enighet på Stortinget, har de konkrete handlingene på energieffektivisering uteblitt. Disse tiltakene vil sørge for å få fortgang på en nødvendig omstilling og frigjøre energi, slår Melby fast.

Vil ha solceller på flere tak

Som det viktigste tiltaket trekker partilederne frem forslaget om å endre plan- og bygningsloven slik at kommuner kan stille krav om solceller i nye prosjekter. Det har de i dag ikke mulighet til.

– Kommunene trenger kraftfulle virkemidler for å gjøre nybygg klimavennlige. Ved å stille krav om solceller kan de også bidra med energiproduksjon og redusert energibruk. Vi må snu hver stein i regelverket hvis vi skal nå de ambisiøse klimamålene vi har satt oss, sier Melby.

Enova må styrkes

Venstre foreslår også en kraftig styrking av Enova. De ønsker en tilleggsavtale for forbrukere og bedrifter, med mer penger til strømsparing- og produksjonstiltak:

– Det må bli lettere og billigere å spare strøm. Derfor vil vi gi mer penger til Enova, slik støtteordningene for energisparing og lokal kraftproduksjon blir rausere – både for husholdninger og næringslivet, sier Venstrelederen.

Energirådgivere i alle kommuner

Venstre foreslår også å gi fylkene og kommunene støtte til å ansette energirådgivere.

– Mange forbrukere og bedrifter går glipp av gode muligheter til å produsere egen strøm eller spare penger fordi man ikke har kompetansen som trengs. Energirådgivere i alle kommuner vil være en god investering, sier Melby.

Se hele forslaget her på Stortingets nettsider. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2021-2022/dok8-202122-148s/