FNs klimapanel sier vi må gjøre mer nå – da må regjeringen slutte å krangle om å gjøre mindre

Sveinung Rotevatn
Venstre-nestleder og finanspolitisk talsperson, Sveinung Rotevatn., Foto: Helle Frogner

Mandag la FNs klimapanel (IPCC) frem sin tredje delrapport. Den viser at om tre år må toppen være nådd for verdens utslipp av klimagasser. Da har ikke kloden vår har ikke tid til mer uenigheter fra regjeringspartiene om klimamålene.

– Den såkalt «ærlige diskusjonen» om klimamålene, som Senterpartiets parlamentariske leder, Marit Arnstad, tok til orde for i forrige uke, må legges på hylla. Vi kan heller ikke ha en finansminister som «håper» vi når klimamålene. Han styrer landets pengesekk, og er en av statsrådene som avgjør om vi lykkes. FNs klimarapport sier at vi må kutte mer tidligere. Nå vil vi høre Vedum høyt og tydelig si at Norges klimamål sitter fast, og at nå må vi bruke tiden på å nå målet, ikke så tvil om hva regjeringen vil. Derfor har vi sendt ham spørsmål om han står på Norges klimaforpliktelser, sier nestleder i Venstre, Sveinung Rotevatn.

– Venstre krever at regjeringen rydder opp i egne klimaambisjoner. Og de må opp – ikke ned. FNs klimapanel leverer nok en gang en rapport mandag med dyster lesning. FNs generalsekretær har for lengst varslet kode rød for menneskeheten på bakgrunn av klimaendringene. Han har bedt alle land slutte å lete etter kull, olje og gass. Dagens rapport bekrefter dette. Arbeiderpartiets klimaminister, Espen Barth Eide, er enig. I 2021 sa han «Skal man ta målet om netto nullutslipp på alvor, er det snart nok olje og gass.». Nå håper vi regjeringen stopper leting etter mer olje og ikke åpner for nye oljefelt, sier Rotevatn.

– Et godt eksempel på dette er viljen til å bygge ut Wisting-feltet i Barentshavet. Feltet er det nordligste på norsk sokkel, faktisk i hele verden. Det ligger svært nært iskanten der næringskjeden er ekstremt sårbar. Her snakker vi om stor risiko for massedød av blant annet sel, hval, fisk og isbjørn ved en eventuell ulykke.

Oscar Wisting-feltet er under normale omstendigheter heller ikke lønnsomt uten den ekstraordinære skattepakken Stortinget vedtok under koronapandemien i 2020. Denne skattepakken må snarest avvikles, slår Rotevatn fast.

Han mener at nå må regjeringen ta Norges forpliktelser på alvor, slutte å lete etter mer olje, øke CO2-avgiften og ikke minst, bekrefte at de forholder seg til allerede vedtatte klimamål.