Tungtvannskjelleren på Vemork åpnes!

Ola Elvestuen, Torgeir Fossli, Runar Lia og Marius Netten Skeie er klare med finansieringen av tungtvannskjelleren på Vemork!, Foto: Tinn Venstre
I morgen åpner museumsbygget som både skal verne om og fortelle historien om tungtvannskjelleren på Vemork. I kveld, her jeg sitter i Claus Helbergs barndomshjem, så skal jeg fortelle om hvor stolte vi i Venstre og alle andre som har bidratt kan være av vårt engasjement for å få dette bygget på plass, og hvorfor det nytter å engasjere seg politisk selv når det føles tungt (det er kanskje noe i vannet her oppe).

Vi kjenner alle historien om tungtvannsaksjonen på Vemork, det er en av de store fortellingene fra andre verdenskrig, og ikke minst fordi at i motsetning til mange av katastrofene under andre verdenskrig, så gikk denne for seg uten tap av liv (det samme kunne dessverre ikke sies om senkninga av Hydro på Tinnsjå i 1944).

I 1977, så ble hydrogenfabrikken hvor tungtvannskjelleren lå revet, og noen år senere ble Norsk industriarbeidermuseum (NIA) på Vemork åpnet i den gamle kraftstasjonen som lå bak hydrogenfabrikken. Å fortelle om industriarbeiderens historie er viktig, men det må vel sies at folk flest drar til museet for å oppleve krigshistorien.

Joachim Rønneberg, som ledet Swallow/Gunnerside, som sto bak aksjonen, sa for en del år siden at det var fint at man får fortalt historien på Vemork, men at det hadde vært enda bedre om folk kunne ha opplevd fortellingen der hvor aksjonen faktisk skjedde, nemlig i tungtvannskjelleren foran museet. Min nabo, Bjørn Iversen, som var en av drivkreftene bak å få industrianleggene på Rjukan på UNESCOs verdensarvliste, kom på en litt smågal idé: Hvorfor ikke forsøke å grave opp kjelleren og se om den ligger der intakt?

Så da gjorde man etter hvert det, og gikk i gang med gravmaskinsarkeologi, og fant at kjelleren lå der under bakken, men problemet var at nå trengte man å verne den fra vær og vind slik at den forble intakt.

Høsten 2018 så så jeg et innlegg i lokalavisa Rjukan Arbeiderblad hvor museumsdirektøren på NIA, Runar Lia, var fortvilet over at søknaden deres om finansiering av et vernebygg ikke gikk gjennom. Så da tok jeg kontakt, ba ham sende meg søknaden, og allerede i november 2018, så måtte fylkeslagene i Venstre sende inn sine prioriterte forslag til statsbudsjettet 2020. Så jeg fikk innstilt den, og fikk fylkesstyret med på gjøre den til ett av to (muligens tre) prioriterte forslag fra fylkeslaget inn til stortingsgruppa. Så tok fylkesleder Torgeir Fossli kontakt med Ola Elvestuen, og vi fikk raskt arrangert et møte med NIA, og hadde flere påfølgende møter for å kartlegge behov og muligheter når det gjaldt finansiering.

Litt etterpå, så dro statssekretær Atle Hamar på ferietur til Tinn, fikk motorstopp med den gule Saaben sin, og brukte tida på å få en guidet tur med verdensarvkoordinator Øystein Haugan, og ble interessert i prosjektet.

En stund etterpå, så lanserte Venstre en vervekampanje hvor det lokallaget som fikk størst prosentvis økning i medlemsmassen ville få partileder Trine Skei Grande på besøk. Så jeg spurte en god del folk, og vi fikk en økning på over 300 %, og fikk muligheten til å ta med Trine til Vemork, og hun ble veldig imponert over prosjektet, og med et glimt i øyet lurte på om det nå skulle være vår jobb å finansiere å bygge opp en kjeller som noen i sin tid hadde betalt for å rive ned.

Siden kulturminnevern ligger under Klima- og miljødepartementet, og museumsbygg ligger under Kulturdepartementet, og Venstre da hadde statsrådene i begge, så fikk Ola og Trine til en fordeling av midler, hvor Atle var sentral til å koordinere fordelingen, for å starte utbyggingen av et verne og formidlingsbygg, og så kom både fylkeskommunen og kommunen med på laget slik at det man kunne starte byggingen (og her skal posisjonen i Tinn ha kred for å være raske til å agere).

Siden så ble også FrPs Bård Hoksrud engasjert, og bidro til at prosjektet fikk nødvendige midler etter hvert som kostnadene ved byggingen økte, og Ola fulgte siden opp i Stortinget for å få landet prosjektet.

Sommeren 2020 så kunne da Torgeir Fossli, Ola Elvestuen, Carl-Erik Grimstad, Abid Raja samt Kristine Bols og undertegnede fra lokallaget være med på byggestarten av tungtvannskjelleren, og nå står den altså klar til åpningen i morgen, og i kveld hadde jeg en kopp kaffe med Atle Hamar og fylkesleder Erik Falkenstein på Rjukan Admini hvor vi fastslo at Venstre er et parti som leverer varene.

Tinn Venstre er et relativt beskjedent lokallag som ikke er representert i noen ting som helst, men hvis man velger å engasjere seg, og får med de rette menneskene med på prosjektet, så kan man bidra til store og positive ting. Så på vegne av Tinn Venstre, så må jeg rette en stor takk til alle jeg har nevnt her, men kanskje en spesiell stor takk til Ola som har vært med hele tiden, og sørget for at man nå kan gå ned i kjelleren.

Jeg gleder meg stort til å ta med skoleklasser til høsten for å se på det nye bygget og oppleve historien om tungtvannsaksjonen der det skjedde!
Marius Netten Skeie,
Lokallagsleder