Lang sommerferie uten tilbud

Denne sommeren er det mange familier som føler sterkt på høyt prisnivå. Maten er dyr, strømmen er dyr, drivstoffet er dyrt.

Samtidig kan vi lese i RB at foreldre er frustrert over at sommerskoletilbudet i år er halvert sammenlignet med i fjor, og at det derfor kun er ett oppmøtested i kommunen vår. Den frustrasjonen deler jeg.

NRK publiserte 13.juli, en sak der flere kommuner ikke har råd til å tilby sommerskole i det hele tatt. Og oppi alt, er jeg glad for at Lillestrøm kommunen klarer å opprettholde et tilbud også i år. Dette skyldes en langvarig satsing på sommerskole fra særlig Høyre og oss i Venstre.

Allikevel ser jeg med bekymring på det samfunnet de styrende partiene nå skaper. AP og SP sitter med makten lokalt, regionalt og nasjonalt. Allikevel er det et totalt vakuum i å finne tiltak som kan avhjelpe på høye priser. Ikke en gang sommerskole var de villig til å sette av penger til i år.

Forrige uke kunne vi lese i RB om familier som deltok på tur til Kristiansand dyrepark med Hjelpende Hender. Et flott tiltak. Og selv om Hjelpende Hender, Røde Kors og andre lager tilbud i sommerferien for barn fra særlig vanskeligstilte familier, er det faktisk slik at vanlige folk sliter nå. Vanlige folk og vanlige barn trenger meningsfulle aktiviteter å fylle den lange sommerferien med. Det ser dessverre ikke ut til å være så viktig for partiene som styrer kommunen, fylket og landet akkurat nå.

Margrethe Prahl Reusch, Leder av Lillestrøm Venstre, Lillestrøm

Innlegget sto på trykk i Romerikes Blad, juli 2022.