En grønn og levende by: Forslag til nytt program for Bergen Venstre

Miriam Louise Seim er nestleder i Bergen Venstre og har ledet arbeidet med programmet. , Foto: Mona Lindseth

Programkomiteen i Bergen Venstre lanserer i dag sitt førsteutkast til program for perioden 2023 – 2027.

De siste åtte årene har Bergenspolitikken vært preget av ulike tider. Alt fra gode år med mulighet for å spare, til pandemi og økonomiske innstramminger. Den jevne bergenser har generelt fått mindre å rutte med. Inflasjon, renteoppgang, lavere offentlige investeringer, strømkrise, og krig i Europa har og vil fremdeles påvirke Bergen kommune.

Derfor er vi i kommende valgperiode helt avhengige av å ha politikere som er villig til å prioritere tøft. Det betyr å prioritere dem som trenger det. Å skjerme barn og unge, psykisk helse, rusavhengige, og samtidig kutte klimagassutslipp blir viktigere enn noen gang. Oppi alt dette må vi også klare å legge til rette for bærekraftig næringsutvikling, og økonomisk vekst.

For å lykkes med dette har programkomiteen foreslått et førsteutkast til program som tar hensyn til disse behovene. Vi ønsker i den kommende fireårsperioden å føre en politikk som gir alle Bergens borgere like muligheter, på tvers av generasjoner.

Les forslag til program her!

Send dine innspill her

Et program som ser mennesket, naturen, verden og økonomien

I programprosessen har komiteen vektlagt gode skoler, et godt barnehagetilbud, grønn og bærekraftig byutvikling, raus rusomsorg, en næringsvennlig politikk for småbedrifter, gode vilkår for kulturbyen og ikke minst fortsatt satsing på utbygging av Bybanen.

Men denne gangen har vi også valgt å gi mer plass til den økonomiske krisen Bergen, Norge og Europa står i. Budsjettene blir strammere, økonomien blir trangere. Det stiller enda høyere krav til ansvarlige politikere som sier nei til lettvinte løsninger fra populister og er tydelige på at vi har ikke ubegrenset med ressurser, vi kan ikke bruke penger vi ikke har, og når de uansvarlige får fritt spillerom, går det alltid til slutt ut over de svakeste.

Vi i programkomiteen leverer derfor fra oss et forslag til nytt valgprogram som er minst like grønt og liberalt som før, men som i enda større grad enn tidligere tar et oppgjør med populistiske politikere på både venstre- og høyresiden.

Miriam Louise Seim
Leder, Bergen Venstres programkomité

Programmet vedtas på årsmøtet til Bergen Venstre i januar neste år.

Bergen Venstres programkomite ledes av Miriam Louise Seim og består for øvrig av Tallak Rundholt, Ingrid Nergaard Fjeldstad, Erlend Andreas Horn, Anders Skoglund, Anders Waage Nilsen, Carl Victor Waldenstrøm, Lars Leegaard Marøy, Øystein Sletten og Gard Skulstad Johanson og Runar Bjørkvik Mæland.