Kjære Bergen og kjære Fyllingsdalen: Gratulerer!

Byråd Ingrid Fjeldstad og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn ferier åpningen av Bybanen til Fyllingsdalen., Foto: August Simonsen

Tro kan flytte fjell, sies det. Vi har ikke flyttet et fjell, men i stedet har vi bygget Bybanen tvers igjennom et.

Ikke bare er dette gode nyheter for alle fra Fløen, Kronstad og Minde som får kortere reisevei til Oasen, Lynghaugparken og Ortunvannet. Den nye bybanelinjen etablerer en splitter ny transportakse i byen vår.

De fleste reisene i Bergen skjer mellom nord og sør. Nå åpnes også nye muligheter mellom øst og vest opp.

Dagen i dag har et historisk sus over seg. Nye skinner på på øst-vest aksen har vi ikke fått i Bergen siden åpningen av Ulrikstunnelen i 1964. Nå går det skinner også gjennom Løvstakken.

Denne nye transportaksen er noe av det som gjør Fyllingsdalen-banen til et fantastisk grep i arbeidet med å gjøre Bergen til en grønnere by, med et godt kollektivtilbud og gode nabolag.

Glade Venstre-politikere feiret Bybanen til Fyllingsdalen!

Skal man reise mellom Fyllingsdalen og Bergensdalen har man frem til i dag hatt et av de syv fjell i veien. Men ikke nå lenger. Nå kan du reise tvers gjennom Løvstakken på bare TRE minutter. Dette gjør at Bergen over natten kobles sammen på en helt ny måte, og resten av Bergen kobles tettere til Fyllingsdalen.

Ikke minst blir banen fantastisk for alle fyllingsdøler som jobber på eller rundt Haukeland sjukehus, Vestlandets største arbeidsplass. Nå tar det bare 8 minutter for Oasen til Haukeland. For enkelte kan det nå være snakk om spart reisetid på nesten en time per dag. Sånt gjør en forskjell i livene til folk.

Første utvikling av Fyllingsdalen skjedde når biltunnelen gjennom Løvstakken åpnet i 1968. Utviklingen av dalen ble en nøye planlagt bydel med gode boligområder, store grøntarealer og lett tilgang til skog og fjell. En god bydel for små og store.

Nå får vi samme mulighet en gang til, drøye 50 år etter at forrige tunnel åpent bydelen for en ny transportakse. Bybanen er et veldig godt utgangspunkt for videre god utvikling av dalen. Det gjør at enda flere kan leve gode liv i Fyllingsdalen i fremtiden. 18. november 2014 bestemte byrådet seg for å starte reguleringen av bybanen til Fyllingsdalen. At vi nå kun 8 år senere står her og åpner banen viser at vi kan få til mye når alle gode krefter jobber sammen. Så jeg vil gi en stor takk til alle de flinke fagfolkene som har planlagt, regulert og ikke minst bygget for at dette skulle gå så raskt.

Skal vi klare å gjøre Bergen til Norges grønneste storby, må vi lykkes med å gjøre det enklere å leve miljøvennlig.

Det klimavennlige alternativet må være det raskeste, det enkleste og det billigste. Bybanen til Fyllingsdalen er akkurat et slikt grep.

Det å bygge mer Bybane har vært min hjertesak så lenge jeg har drevet med politikk. Det er dager som dette som gjør at det er verdt å engasjere seg, og stå på sent og tidlig for saker en brenner for. Og som lokalpolitiker, byutviklingsbyråd og fyllingsdøl, får man rett og slett ikke oppleve større ting enn å være med på å åpne Bybanen til Fyllingsdalen.

Derfor står jeg her i dag og stråler om kapp med solen.

Kjære Bergen og kjære Fyllingsdalen. Nok en gang: Gratulerer!

Ingrid Nergaard Fjeldstad
Byråd for klima, miljø og byutvikling