Julehilsen fra Guri

Takk for i år!

2022 har vært et bra år for Venstre. Vi har stabilisert oss bra på meningsmålingene og fått medlemsvekst. Det er et tegn på at det jobbes bra rundt omkring i hele landet med å vise fram løsninger og politikk, og med å rekruttere flere til å bli med. Nå håper jeg at alle kan senke skuldrene i jula og slappe av og hvile seg, slik at vi har krefter til et heftig valgår.

Hva ser du mest fram til i 2023?

– Jeg ser fram til å drive valgkamp, jeg. Det kan bli veldig gøy. Jeg tror mange er nysgjerrige på Venstre nå, og jeg tror mange etterspør politikken vår. Det blir gøy å gå ut og fortelle om våre løsninger for en bedre klimapolitikk, skolepolitikk og bedre omstilling til nye jobber.

– Jeg tror mange har sett at Venstre har gode svar på de store utfordringene vi står overfor. Enten det er sikkerhetsspørsmål, forpliktende internasjonalt samarbeid, eller hvordan vi skal få klimagassutslippene ned.

Det jeg tror vi må bli enda flinkere til, er å vise at vi også løser hverdagsproblemene til folk. At vi også har en god politikk for å utjevne sosiale forskjeller, som er annerledes enn regjeringen sin.

Våre løsninger er bedre, mer treffsikre og mindre byråkratiske.

Guri Melby

– Våre løsninger er bedre, mer treffsikre og mindre byråkratiske – for eksempel gjennom å øke og skattlegge barnetrygda slik at de som har minst får mye mer. Eller ved å kutte skatter og la folk beholde mer av inntekta si selv.

Politikken vår er både sosial og grønn, siden vi også vil gjøre det enklere for folk å velge miljøvennlig. Vi har en viktig jobb å gjøre med å vise at det som bidrar til å løse de store utfordringene også er bra for folk i hverdagen.

Hva er regjeringens største problem akkurat nå?

– Hovedproblemet er at de bare driver brannslukking på det som er aktuelt og vanskelig akkurat nå, og ikke evner å fornye politikken sin. De sitter fastlåst i gamle løsninger. For eksempel er de ikke villige til å diskutere hvordan vi kan målrette velferdsgoder mer mot de som trenger det, når vi er i en situasjon der vi både må stramme inn på pengebruken og samtidig ser at folk trenger mer hjelp. Da må vi bli flinkere til å bruke pengene smart. Der synes jeg ikke regjeringen har vært flink. De tenker gammeldags og konservativt.

Hva gleder du deg mest til i jula?

– Jeg gleder meg til å lage og spise øldampet pinnekjøtt på julaften, for det er det beste jeg vet.