Bergen trenger en byfjellov!

Sindre S Jacobsen

Stortinget må lovfeste vern av byfjellene.

Å leve tett på naturen og et aktivt friluftsliv har mange positive innvirkninger på både den mentale og fysiske helsen. Det er lite som kan måle seg med solskinnsdager i Bergen. Fulle vogner opp Fløibanen, kø i trappene til Ulriken og iskremspisende barn ved byfjellenes mange hytter er en god lakmustest på hvor mye bergenserne verdsetter byfjellene. I en tid der både urørt og tilrettelagt er truet må vi verne om disse naturområdene for kommende generasjoner med bergensere.

Vi lever i en tid der naturen er under press, særlig i og rundt byene. Siden starten av 1900-tallet har andelen urørt natur gått fra å utgjøre halvparten av Norges areal til ca. 11,5%. I byene kryper boligbygging og næringsutvikling stadig nærmere naturområdene. Ofte leser vi at naturen trues av de store prosjektene, men den trues mest av små prosjekter som alene virker bra, men som sammenlagt spiser mye natur. Det er også denne naturen som er mest tilgjengelig i hverdagen.

For Bergen Venstre er det viktig å sikre byfjellene for kommende generasjoner av bergensere. Derfor bør byfjellene i Bergen vernes gjennom en egen lov, slik som for «Marka» i Oslo.

Bergen Venstre mener at Stortinget må lovfeste vern av byfjellene gjennom en egen byfjellov etter modell fra «markaloven» i Oslo.

Uttalelsen er vedtatt av Bergen Venstres årsmøte 21.01.23