Den store skolebløffen i Haram

Økonomi er lett å skrive om. Skole- og kirkestruktur er lett å skrive om. Fastlegeordningen er lett å skrive om. Men når jeg skal skrive om innholdet skolen, så blir det straks mye vanskeligere.

For da er jeg lærer, da er jeg pappa og da er jeg hovedtillitsvalgt. Hva skal jeg skrive? Hva kan jeg skrive? Hva bør jeg skrive? Fingrene flyter ikke like lett over tastaturet da.

Men da Haram ut av Ålesund-general Harald Nordang satt på Ålesund Live og lirte ut av seg masse påstander for et knapt år siden var plutselig fingrene i gang igjen; for å undersøke påstandene hans og for å svare på dem.

«Haram hadde skule i Noregstoppen!»
Nei, Harald. Her har du blitt blåst fullt av løgner, for om du hadde sjekket resultatene fra Nasjonale prøver på Utdanningsdirektoratet sine sider hadde du funnet ut at både på 5. og 8.trinn ligger Haram høsten 2019 godt under snittet i Norge både i engelsk, lesing og regning. Ja på 8.trinn hadde sågar Haram de dårligst resultatene i samtlige kategorier i samtlige av de fem gamle kommunen i den nye kommunen vår.

«Alle elevane har PC!»
Det har du rett i.
Foreløpig.
For alle eleven hadde enten PC eller nettbrett, og takke Herren for det under pandemien!

MEN: det lå inne 0 – null – kroner i den siste økonomiplanen for Haram kommune til IT-utstyr til skolene (Derimot lå det 2,0MNOK til investeringer IT ellers i Haram kommune). IT-utstyr forfaller som kjent veldig raskt, så hvordan Haram kan ha vært så ubetenksomme skjønner jeg ikke og nå er det en nært kommende IT-krise på gang.

«7 skuler – 31 årsverk!»
Her var det mye feil. For det første så er reduksjonen 19,2 årsverk, faktisk så er det økning i antallet årsverk ved to av skolene, og ved fire av skolene er det synkende elevtall – en tendens som vil forsterke seg ytterligere i årene som kommer.

For 15 år siden var det 14 skoler i Haram.
Nå er det ni.
Planen til Haram kommune var å redusere ytterligere til fem.
Det var for å spare penger: spare 8 millioner kroner i Vatne/Tennfjord og spare 6 millioner kroner på Nordøyene.

«Vi må få tilbake Haram kommune slik at vi kan få tilbake skuler og tjenester i vår eiga kommune!»
Jeg er som skrevet lærer, pappa og HTV så jeg misliker sterkt kutt i skolene, men dette er en varslet nedgang fra 2018 og 2019 hvor Haram kommune ikke satte i gang omstilling eller effektiviseringstiltak fordi kommunestyret ventet på den nye kommunen.

Her er det snakk om god gammeldags ansvarsfraskrivelse, for administrasjonen foreslo å legge ned Vatne ungdomsskole i 2017 for å spare penger – noe kommunestyret avslo, administrasjonen rapporterte om et merforbruk i skolene på ca. 3 millioner kroner i 2019 uten at kommunestyret justerte Økonimiplanen av den grunn, og kommunestyret vedtok en Økonomiplan for 2019-2022 som gav økninger på kun 1,99 og 2,5% på skole/barnehagebudsjettene i 2020 og 2021, et solid nedtrekk når man vet at pris/lønnsveksten som oftest er over 3% og – sett i etterpåklokskapens ånd – den endte på 3,1% i 2019 og 4,2% i 2020.

«Haram kommune burde ha innført eiendomsskatt og kutte 20 millioner kroner i tjenestene» svarte tidligere rådmann og tidligere økonomisjef i Haram kommune på et folkemøte i 2022. Men det slapp Haram å gjøre fordi de satte alle effektiviseringstiltak og omstillinger på vent i 2018 og 2019: Dette ifølge samme tidligere Rådmann i «Årsrapporten for Haram kommune» for 2019.

Dermed måtte den nye kommunen måtte ta tak i dette og ikke minst få skylden for det.

Den store skolebløffen er at Haram kommune ikke satset på skolen; sannheten er at de var i ferd med å bygge den ned, sentralisere den og si opp lærere i hopetall: Først gjennom å legge ned Vestrefjorden, Helland og Fjørtofta skoler, så Grytastranda og Hildre skoler, og så var det på trappene å stenge Lepsøya, Flem, Vatne og Tennfjord skoler. For å spare penger.

Og så fikk storkommunen Ålesund skylden.

Haram Venstre kan ikke love gull og grønne skoger. Vi kan ikke love ei eneste krone ekstra siden kommunen må spare 52 millioner i forhold til det allerede nevnte 2019-budsjettet. Det vi lover er at vi skal gjøre alt i vår makt for at Haramskolene skal beholde de 14 millioner kronene administrasjonen i gamle Haram mente vi kan spare på å kutte fra ni til fem skoler.

Om vi også kan få med de andre partiene på å øremerke skolebudsjettene på undervisning og ha egne budsjetter på helserelaterte utgifter i skolen vil rektorene få en tydeligere bestilling på hva kommunen ønsker og krever av dem.

Med 14 millioner i effektivisering som beholdes i skolen vil rektorene kunne bruke 14 millioner mer på tidlig innsats, lek i småskolen og ekstra lese- og skriveopplæring på mellom- og ungdomsskoletrinnet og egne praktiske linjer for våre praktisk flinke elever på ungdomsskolene.

I tillegg vil man ved fem skoler (Eidet 1-10, Haramsøy 1-10, Brattvåg 8-10, Brattvåg 1-7 og Søvika 1-7) i stedet for ni kunne bruke lærerressursene bedre når de ulike faglærerne kan gjøre det de er aller best på; undervise i fagene som er deres hjerte nærmest i flere klasser.

Haram Venstre har tro på Haramskolene, vi må bare gi de skoleansatte de rammebetingelsene de trenger for å utføre jobben de ønsker å gjøre.

Christian Holstad Lilleng
Haram Venstre

Bli medlem av Haram Venstre! (Klikk her)