Listesjefens tips i innspurten

Neste fredag – 31. mars kl 1200 – er endelig frist for innlevering av lister til lokalvalget i 2023. I innspurten fikk vi så vidt huket tak i Venstres listestillingsjef Tarjei Svalbjørg for en oppdatering.

Hva har vært mest oppløftende i denne runden med listestilling?

– Utrolig mye. Vi har opplevd en fantastisk innsats fra Venstrefolk over hele landet. Jeg vil få fremheve to konkrete caser: Hå på Jæren, og Lyngen i Nord-Troms. I begge disse kommunene, der vi ikke stilte til valg i 2019, har noen driftige og ferske Venstremedlemmer fått med seg et team av ressurspersoner i bygda, og satt sammen skikkelig gode lister.

Spør folk!

Hva er dine beste tips til hvordan få med folk på lista?

– Det beste tipset er enkelt: Spør folk! Vi ser helt tydelig at du enten må ringe og spørre, eller spørre fysisk, ansikt til ansikt. Unngå e-posten, plukk opp telefonen din og ring! Ikke tenk på hvem som er Venstrefolk og ikke, tenk heller på hvem du har lyst til å få på lista i kommunen. Hvem tenker du kan gjøre en god jobb i det neste kommunestyret. Den eneste måten å finne ut om hun eller han er aktuell, er å spørre!

Tarjei har reist land og strand rundt for å sikre at så mange som mulig får muligheten til å stemme Venstre ved høstens valg. Her ser vi Tarjei og to Venstre-fyrer på et fyr ytterst ved kysten på Sunnmøre (Foto: Møre og Romsdal Venstre)

– Ikke gi deg. Ikke ta et nei for et nei.

Hva er viktigst nå, i den siste uka før fristen?

– Aller viktigst, vil jeg si: Ikke gi deg. Ikke ta et nei for et nei. Vi ser flere eksempler på at folk er blitt spurt 1-2-3 ganger, og som har sagt ‘ja’ til slutt. Når du kun har manglet dette ene navnet for å kunne levere inn ei gyldig liste, så sitter det positive svaret løst. Man er nødt å tåle å få et nei for å få et ja til slutt. Husk også: Selv om de sier nei til listeplass, så øker sjansen betydelig for at de stemmer på Venstre ved valget.

Det tar ikke tid å være “listefyll”

– Den eneste gyldige grunnen til å si nei til å stå som «listefyll» er at man er uenig med Venstre. Oppgis som grunn at man har dårlig tid, så ikke godta det. Det tar nemlig ikke tid å være listefyll – man forplikter seg ikke til noe som helst.

Og hvordan ligger vi an nå?

– Jeg tør ikke spå hvilket antall vi ender på til slutt. Vi har mobilistert hele sekretariatet i partiet til ringing og oppfølging i en ekstremt hektisk sluttspurt.

Vi jobber knallhardt for å sikre Venstrelister i de siste kommunene der noe fortsatt gjenstår – jeg har en god følelse.