Telemark Venstre tildeler årets miljøpris til organisasjonen Regenerativt Norge!

Lammet beiter utmark

Venstre har i en årrekke tildelt en Årets Miljøpris til personer, selskap og organisasjoner, som med sin virksomhet har bidratt eller bidrar med innovative løsninger for å forbedre og ivareta det ytre miljø. Tildelingene har skjedd årlig i forbindelse med Verdens Miljødag, som er 5.juni. Verdens miljødag er verdens største miljømarkering. Dagen skal mobilisere til handling fra over hele verden, med aktiviteter for å feire, beskytte og gjenopprette planeten vår.

I forbindelse med Verdens Miljødag 5.juni 2023, tildeles Årets Miljøpris fra Telemark Venstre til Regenerativt Norge. Regenerativt Norge er et nasjonalt kompetansesenter for regenerativt og helhetlig landbruk, representert lokalt i Telemark ved Hellek Berge, som i mange år har drevet regenerativt landbruk i Telemark.

I en tid med press på stadig høyere produksjon, utarmes jorda. Regenerativt Norge vil gjøre noe med dette og stiller spørsmålene:

Hvilket landskap er det dine matvaner skaper? Hvordan må fremtidens landskap se ut for at vi skal kunne høste både den maten vi trenger men også de økosystemtjenester og klimatiske forutsetninger som kan opprettholde liv i generasjoner fremover?

Det er vårt felles ansvar å ta valg som bygger opp en slik fremtid. Som kunde i butikken, som kokk i kantinen, som gjest i restauranten. Når vi handler klær, når vi kjøper tekstiler fra andre land, hvilket landskap er vi med på å skape i de valgene vi tar? Er vi med å støtte opp utarmingen av landskap vi kanskje ikke engang ser, eller er vi med å bygger opp jordas evne til å gi oss, mat, skinn, tekstiler, eller tømmer inn i fremtiden?

Tanken og erfaringen er at et regenerativt landbruk gjør jorda bedre ved bruk, og dette er målbart.

Tildelingen vil skje under årets LPN arrangert av Telemark Venstre på Norsjø hotell 11.juni 2023