Det gode liv i blokk

Foto: Chris Barbalis, Unsplash

Dagens blokkbebyggelse egner seg for nyforelskede og ferdigelskede, skriver Venstres Erling Birkeland.

Fanaposten har i de siste utgivelsene hatt temaet om fortetting på Skjold. Det er en massiv fortetting som er foreslått og diskusjonene går på om Skjold tåler en slik fortetting. Det er og brakt på banen at Skjold trenger flere familieboliger.

Erling Birkeland

Selv bor jeg i Skjoldhagen i et koselig blokkanlegg med 75 leiligheter som kun har benyttet seg av 5000 kvadratmeter tomteareal, inkludert veier og fellesareal. Vi har en flott hage med prydbusker, frukttrær, bær, grønnsaker, og krydder.

En fortetting kan og gjøres koselig og trivelig. Når det gjelder familieboliger, så trenger Bergen dette, også på Skjold. Mange av dagens eneboliger og rekkehus har kun to beboere da barna har flyttet ut. Den mest effektive måten å skaffe flere familieboliger på er en skånsom blokkbebyggelse i nærheten av Bybanen. Da vil flere 60+ selge og frigjøre sine familieboliger og flytte i blokk.

Fra det området jeg flyttet fra i Traneveien som ble bygget på 1990-tallet har mange 60+ flyttet i blokk. Nesten samtlige hus er overtatt av barnefamilier.

Vi som flyttet ut fikk arealet halvert da vi flyttet i blokk. De som flyttet inn fikk en rimeligere bolig enn den leiligheten vi kjøpte.

Her i Skjoldhagen bor det mange 60+ og 40-. Jeg mener slik det bygges langs Bybanen passer leilighetene dårlig til familier med flere enn ett barn. ‘’Husbytte’’ er det mest arealeffektive, og tilfører Skjold og Bergen mange familiehus.

I etableringsfasen og i alderdommen er blokk en god løsning. Eksisterende familieboliger er og rimeligere enn nye familieboliger i blokk. Skal Bergen øke innbyggertallet sitt og samtidig ta vare på friareal som Smøråsen, Stendafjellet og annen flott natur, er fortetting med blokk uunngåelig.

Erling Birkeland
Listekandidat for Bergen Venstre til kommunevalget 2023

Innlegget sto først på trykk i Fanaposten