Huskeregler og tips til å stå på stand med Venstre i valgkampen

Å være frivillig i valgkampen er kjempegøy, sosialt og givende. Bergen Venstre er en flott gjeng med gode folk, som alle ønsker at Bergen skal bli en så bra by som mulig å bo i. Når man er på stand for Venstre så er det viktig å huske at man representerer Venstre. Du blir Venstres ansikt utad ovenfor velgerne.

Noen huskeregler:

1. Vær høflig, alltid! Om noen er ufine eller sure så smiler du pent og avslutter samtalen. Ønsk folk en god dag, eller si «da er vi enig om å være uenig.» Aldri vær frekk tilbake.
  2. Men om noen oppfører seg truende eller aggressivt er det selvsagt viktig å tenke sikkerhet. Det er lov å fjerne seg selv fra en uønsket situasjon.
  3. Ikke vær pågående eller oppsøk folk som er opplagt opptatt. Om folk ikke er interessert, la de gå. Ikke skrem vekk folk. Om de uansett ikke stemmer oss, er det dumt å fremstå på en negativ måte.

Tips til stand:

1. Ha en god «pitch.» En «pitch» er hva som får oppmerksomheten til en potensiell velger. Dette kan være så enkelt som å vinke å si «Hallo!» eller «God dag!».
  2. Ha en salgsmentalitet- så klart vil folk stemme Venstre! Vi har den beste politikken. Når vi tror på det vi selger, selger vi bedre.
  3. Om du er på stand kan du gjerne bruke ord som «Skal du FÅ med en brosjyre i dag?». Folk elsker å få gratis ting, og det er en lett måte å selge oss inn på og få delt ut brosjyrer.
  4. Vær blid! Et godt humør er smittende. Selv om ikke alle stemmer Venstre, kan vi ha et mål å få alle til å like oss som smilende, høflige og imøtekommende personer.
  5. Ha brosjyren klar i hånden og presenter mens den potensielle velgeren nærmer seg.