Venstreleder Guri Melby reiser til Taiwan

Guri Melby, leder Venstre
Guri Melby, leder Venstre, Foto: Venstre

Venstre-leder Guri Melby reiser denne helgen på partibesøk til Taiwan. Her skal hun blant annet møte landets president, Tsai Ing-wen, som representerer Venstres taiwanske søsterparti DPP, og flere representanter for landets regjering og det taiwanske parlamentet.

Melby reiser sammen med Venstres generalsrekretær Fredrik O. Carstens.
Det blir også møter med norske borgere og studenter i landet, samt besøk hos menneskerettighetsorganisasjoner og andre representanter fra det taiwanske sivilsamfunnet.
– Venstre reiser til Taiwan for og vise dem at vi står skulder ved skulder i deres viktige kamp for å bevare de liberale verdiene som er under press. Vårt søsterparti skal ikke føle at de står alene, og de skal vite at de har støttespillere i Norge som står sammen med dem i kampen mot urett, sier Guri Melby.

Flere forskere advarer mot en mulig militær konflikt mellom Kina og USA over Taiwan i nær fremtid.
Sist norske politikere var på offisielt besøk til Taiwan var i 2009.
– Jeg mener det er viktig at Norge er tydelige overfor Kina at det vil få alvorlige konsekvenser, for eksempel for handel og økonomi, dersom de ødelegger for det som også kalles “Kinas siste demokrati”. Jeg synes Norge kunne vært langt tydeligere i sin støtte til Taiwan. Jeg håper et besøk fra Venstre til vårt søsterparti, som også sitter med makten, DPP, kan være en viktig symbolsk handling, sier hun videre.
Våren 2023 fremmet Venstre et forslag i Stortinget kalt “frihetsfremmende handel”. Forslaget går ut på at Norge skal gjøre seg mindre avhengig kinesisk og andre autoritære regimer økonomisk, og heller se til stater som deler liberale verdier i samarbeid. Venstre er særlig bekymret for at den grønne omstillingen i Norge er for avhengig av kinesiske verdikjeder.
– Våre allierte i både USA og EU har egne “de-risking”-strategier overfor Kina, som dreier seg om at de ønsker å være mindre avhengig kinesiske verdikjeder. I Norge er det stillstand og lite vilje hos både regjeringspartiene og Høyre til å snakke om hvor sårbare vi er ved en potensiell konflikt over Taiwan i fremtiden. Jeg hadde ønsket meg tydeligere tale, sier Venstrelederen.