Venstre leverer tre representantforslag i novembers bystyremøte

Habilitet har vært et stort tema den siste perioden av god grunn, og Venstres bystyregruppe ønsker derfor at det skal gjøres tiltak for å sikre åpenhet og ærlighet i Bergens politiske organer og kommunens forvaltning for øvrig.

I dagens bystyremøte overleverte Venstres representanter tre ulike representantforslag. To av disse gjenspeiler Venstres valgløfte om at Bergen skal være en ansvarlig by styrt av ærlige politikere.

Representantforslag fra Ingrid Nergaard Fjeldstad (Venstre) og Ole-Ansger Nepomuk Martini (Venstre) vedr mer åpenhet i Bergen kommune

Det ene representantforslaget sendt inn av Ingrid Fjeldstad og Ole Martini handler nettopp om åpenhet i Bergen kommune, hvor det bes om at byrådet utreder forslag som kan bidra til åpenhet rundt politiske beslutningsprosesser.

Representantforslag frå Ole-Ansger Nepomuk Martini (Venstre) og Ingrid Nergaard Fjeldstad (Venstre) vedkomande obligatorisk registrering av økonomiske interesser

Representantforslag nummer to er også sendt inn av Ole Martini og Ingrid Fjeldstad. Det handler om å ansvarliggjøre politikerne og går ut på at det skal bli obligatorisk for bystyret og byrådet å registrere sine økonomiske interesser. Venstre ønsker at brudd på dette reglementet skal kunne sanksjoneres med bøter.

Representantforslag frå Per-Arne Hvidsten Larsen (Venstre) og Ole-Ansger Nepomuk Martini (Venstre) vedkomande flagging av Det europeiske flagget i høve Europadagen

Helt til slutt har Per-Arne Larsen og Ole Martini fremmet et representantforslag om å flagge med Det europeiske flagg på Europadagen 5. og/eller 9. mai hvert år. Med krig på kontinentet er det viktigere enn noensinne å vise internasjonal solidaritet, og Venstre ønsker å demonstrere vårt støtte til et samlet Europa.