Grunngitte spørsmål angående utfordringene i Haramsskolene

Språkopplæringen kan blir endret i Haram kommune., Foto: CDC on Unsplash

Til kommunestyret i Haram førstkommende torsdag vil Venstre fremme følgende grunngitte spørsmål til ordfører Vebjørn Krogsæter angående utfordringene i Haramsskolene:

Undertegnede ønsker å reise følgende grunngitte spørsmål vedrørende de utfordringene som Haramsskolene står overfor:

Den fysiske standarden og kapasiteten i skolebyggene:
Skolebyggene i Haram begynner nå å få en meget god standard i og med oppussingen av Haramsøy skole og byggingen av nye Eidet skole. Det neste store prosjektet er Brattvåg ungdomsskole, som jo er like gammel som dagens Vatne ungdomsskole og Haramsøy skole. Ungdomsskolen for Brattvåg og Søvik barneskolekretser er i elendig forfatning med mange lekkasjer og tendenser til muggsopp.

1. Hva kommer til å bli gjort med Brattvåg ungdomsskole i inneværende kommunestyreperiode?
      2. Kapasiteten på nye Haramsøy skole og nye Eidet skole er jo mye større enn behovet i dagens skolekretser, vil kommunestyret se på skolestrukturen for å utnytte bygningsmassene og mulighetene for stordriftsfordeler bedre?
      3. Det er uttrykt bekymring for at utformingen på Brattvåg barneskole ikke er tilpasset dagens type undervisningsformer og at det mangler undervisningsrom. Hvilke planer foreligger for å utbedre dette?

Lærertettheten og kvalifisert personell:
I et møte i Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NLFP) i august ble det uttrykt sterk bekymring for rekrutteringen til læreryrket. Det er viktig å sikre at skolene har tilstrekkelig lærertetthet og at personalet er godt kvalifisert for å møte elevenes behov.

1. Kommer ordføreren til å gjennomføre en undersøkelse i inneværende kommunestyreperiode for å kartlegge dagens behov opp mot dagens bemanning i skolene for å bygge et best mulig lag rundt lærerne og elevene?
      2. Det er uttalt av rektor med Brattvåg barneskole i Nordre 30.11.23 at det vanskelig å rekruttere kvalifiserte lærere til deler av kommunen, hvilke tiltak kommer kommunen til å sette inn for å bøte på dette?

Inkluderende utdanning:
Inkludering av elever med ulike behov og bakgrunner er en viktig del av utdanningssystemet. Retten på tilpasset undervisning er sågar lovfestet. Spesielt utfordrende kan skoledagen være for de praktisk anlagte elevene og for de fremmedspråklige elevene våre.

1. Hvordan arbeider kommunen med å sikre at alle elever får en inkluderende og tilpasset utdanning?
      2. Hvordan kommer nye Haram kommune til å legge til rette for at Haramsskolene skal være tilpasset for alle elever?
      3. Det er ofte for få lærlingeplasser for de som trenger løsningen «opplæring i bedrift». Kommer kommunen til å ta inn flere lærlinger i årene fremover, inklusive i denne ordningen?

Digitalisering og teknologisk utstyr i skolen:
I en stadig mer digital verden er det nødvendig å vurdere om skolene i Haram har tilstrekkelig tilgang til teknologisk utstyr og ressurser som støtter moderne undervisningsmetoder. Dagens maskinpark er 7-8år gammel og den trenger oppgradering og oppfølging. Videre er det et skrikende behov for tid og penger til opplæring av lærerne i de nye teknologiske hjelpemidlene.

1. Blir maskinparken oppgradert i inneværende kommunestyreperiode?
      2. Hvordan vil Haram kommune legge til rette for bedrede ressurser for å støtte til lærerne til den digitale undervisningen?
      3. Hvordan beskytter Haram kommune elevens personvern når de bruker digitale hjelpemidler i skolen?

Læremateriell og pensumlitteratur:
I en rapport utført av Nordlandforskning for UDIR om læreplanen og læremidler uttrykkes det bekymring for hvordan læremidlene kan begrense lærernes mulighet for å få til en god tilrettelegging for elevenes læring.

1. Er det utfordringer knyttet til tilgjengelighet og oppdatering av slikt materiale i Haramsskolene?
      2. Hvordan vil innkjøp og tilgjengelighet av læremateriell og pensumlitteratur håndteres i nye Haram kommune?

Skolemiljø og trivsel:
Elevenes trivsel og skolemiljøet er avgjørende for deres læring. Dessverre viser de nyeste mobbetallene en negativ utvikling.

1. Er det spesifikke tiltak Haram kommune kommer til å sette i gang for å forbedre skolemiljøet og styrke elevenes trivsel?
      2. Overgangen fra hjem til barnehage, og fra barnehage til skole er ofte vanskelig for mange barn, hvordan skal dette sikres best mulig i Haram kommune?

Kvalitetsvurdering og resultatoppnåelse:
Resultatene fra Haramsskolene var våren 2023 langt under lands- og fylkessnittet.

1. Hvordan vil Haram kommune vurdere kvaliteten på undervisningen og elevresultatene i Haramsskolene?
      2. Finnes det planer for å forbedre resultatene dersom det er nødvendig i Haram kommune?
      3. Det er store forskjeller på standpunkt- og eksamenskarakterene Haramsskolene imellom. Vil Haram kommune gjøre noe for å utjevne forskjellene skolene imellom?

Lærernes arbeidshverdag:
I en rapport lagt frem denne uken kommer det frem av lærerne vasker urin, avføring og blod, handler mat, trøster, vekker unger som ikke er kommet seg på skolen, hjelper til med bank-id og alt mulig annet som ikke har med undervisning å gjøre.

1. Hvilke tiltak kommer kommunen til å sette inn for at lærerne skal få være lærere?
      2. Hvilke planer har kommunen for å rekruttere personell slik at disse ikke-pedagogiske oppgavene lærerne utfører blir gjort?
      3. I en artikkel i Nordre 30.11.23 uttaler gruppeleder i INP, Ole Petter Aarsund følgende: «– Lærardekninga ved Vatne barneskule er til dømes halvparten av den dei har i Tennfjorden. På Nordøyane har du dobbelt av kva dei har i Brattvåg. Det er ei forferdeleg skeivfordeling. Når ein då ser til oppgåvene som ligg til Brattvåg barneskule, som er den største i Haram, med dei tilleggsutfordringane dei har, skulle dei hatt ein heil masse ekstra årsverk».

Er disse lærerdekningstallene fra Aarsund riktige og er lærerdekninga så skjev som Aarsund her uttaler? Ifølge budsjettall fra Ålesund kommune, så får Brattvåg barneskole nær seks ganger så mye, ca 2,1 millioner kroner, i såkalte topp-, sosio- og tospråkressurser som de andre barneskolene i Haram for å dekke slike ekstra tilleggsutfordringer – stemmer ikke dette?

Rekruttering og beholding av skoleledere:
Mer enn halvparten av mellomlederne i skolen ønsker ikke å ta steget videre til å bli rektor. En FAFO-undersøkelse fra 2019 viste at kun fem prosent av rektorene ser for seg å være i samme rektorstillingen om ti år, og syv av ti rektorer anser jobben som helsefarlig.

Christian Holstad Lilleng, gruppeleder Haram Venstre.
      1. Hvilke tiltak vil Haram kommune sette inn for å sikre rekrutteringen av nye rektorer?
      2. Hvilke tiltak vil Haram kommune sette inn for å beholde dagens rektorer?
      3. Hva er planen for rekruttering av skolelederne til nye Eidet skole?
      4. Hva gjøres for å forbedre arbeidssituasjonen for rektorene slik at den ikke er helsefarlig?

Med vennlig hilsen,
Christian Holstad Lilleng