Venstre om statsbudsjettet: 200 kroner får ingen ut av matkø

Sveinung Rotevatn portrett, Stortinget
– Dette er et tynt og grått budsjett for klimaet. SV velsigner at det for første gang blir dyrere å eie en elbil enn en fossilbil. For to år siden var det ingen avgifter for elbiler, og nå er det dyrere å velge utslippsfritt, sier finanspolitisk talsperson i Venstre, Sveinung Rotevatn.

– Kirsti Bergstøs julegave til norske bedrifter er å gjøre regjeringens ekstra arbeidsgiveravgift permanent. I år var den på 8 milliarder. Nå øker den til 10 milliarder. SV hadde en reell sjanse til å senke den ekstra arbeidsgiveravgiften, som de faktisk foreslo i sitt alternativ, men har valgt å prioritere andre ting. Nå straffes bedrifter over hele landet for å gi sine ansatte høyere lønn. Det er litt av en julegave, sier finanspolitisk talsperson i Venstre, Sveinung Rotevatn.

Økt pengebruk

Vedum, Brenna og Bergstø prøver på useriøst vis å skjule oljepengebruken sin, de blåser opp offentlig sektor i dette budsjettet. Regjeringspartiene og SV har tatt 9 milliarder som var satt av til å dekke tap i eksportfinanseringsordningen i forbindelse med en covid-støttepakke i 2020, som regjeringen slapp å bruke fordi prosjektene har gått bra, til å heller pumpe opp de varige utgiftene på statsbudsjettet.

De øker en rekke trygdesatser, men bare med virkning fra 1. juli. Altså blir utgiftene dobbelt så høye når de får fullårseffekt i 2025. Dette må jo dekkes inn også da, når engangspengene er borte. Da vil regjeringen enten måtte sette opp skattene, eller gå i oljefondet og hente penger. Dette er bare maskert oljepengebruk, som gjør en stor offentlig sektor enda større.

Klima

Dette er et tynt og grått budsjett for klimaet. SV velsigner at det for første gang blir dyrere å eie en elbil enn en fossilbil. For to år siden var det ingen avgifter for elbiler, og nå er det dyrere å velge utslippsfritt.

SV har samarbeidet med regjeringen om tre av fire statsbudsjetter i denne perioden, uten at det har blitt fart på utslippskuttene. Nå nærmer klimamålet i 2030 seg med stormskritt og SV har skuslet bort snart en hel stortingsperiode uten å ha imponerende klimaresultater å vise til.

Bistand

SV og Venstre har brukt å stå sammen om å prioritere verdens fattige. Nå ryker bistandsmålet, fordi SV ikke har prioritert å oppfylle det. Det er vel å bra å styrke velferdsordninger for folk i Norge, men jeg synes faktisk et så rikt land som vårt skal ta seg råd til å gi 1 prosent i bistand. Det gjorde vi i alle årene med borgerlige budsjetter.

Det har aldri vært flere mennesker på flukt, og den siste tiden har vi vært vitne til en forferdelig humanitær situasjon i Gaza som blir mer og mer dramatisk for hver time som går, samtidig som krigen i Ukraina fortsatt raser. At SV velger nettopp dette året til å velsigne bistandskutt er svært spesielt.

Fattigdom

SV og regjeringen øker kun barnetrygden med 200 kroner i måneden. Det er svært mager trøst for barnefamilier i matkø. Vi kan ikke akseptere at folk legger seg sultne i Norge. Da må det bli varige løsninger på fattigdomsproblemer som faktisk løfter barnefamilier i lavinntekt ut av fattigdom.

I Venstres alternative budsjett øker vi barnetrygden med 4,6 mrd, samtidig som vi skattlegger den. Det vil føre til 31 535 kr per barn ved å jevne ut satsene. Et enkelt og kraftfullt grep som ville gitt barnefamiliene som nå står i matkø et stort løft. En 200-lapp flytter ingen ut av matkø.