Varig våpenhvile på Gaza nå

Venstre mener det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve en varig våpenhvile og få partene inn i et forhandlingsspor. Den humanitære situasjonen på Gazastripen er katastrofal, og det er akutt behov for trygg adgang for nødhjelp og annen humanitær støtte. Det forutsetter en fullstendig og permanent våpenhvile.

Etter en ukes pause i den militære aktiviteten på Gazastripen, der også 110 gisler ble løslatt fra fangenskap av Hamas, er krigføringen nå gjenopptatt med full styrke. På tross av internasjonalt press om å følge krigens regler og beskytte sivilbefolkningen fortsetter Israelske myndigheter sin militære aktivitet med en uakseptabel brutalitet. Hamas på sin side fortsetter å plassere militært utstyr og personell blant sivile, nekter å frigi de gjenværende gislene og fortsetter sine militære angrep rettet mot israelsk sivilbefolkning. Sivile mål på Gaza, som sykehus, skoler, flyktningleirer og boligblokker har blitt bombet, med store sivile tap som konsekvens.Menneskerettighetsorganisasjoner peker på gjentatte brudd på folkeretten fra Israel sin side, med svært mange eksempler på mulige krigsforytelser. Over 16.000 mennesker er drept de siste åtte ukene, blant dem over 6.100 barn. 1,9 millioner mennesker er fordrevet fra sine hjem og presset sammen på et svært lite område sør på Gazastripen, og med stengte grenseoverganger finnes det heller ingen andre steder befolkningen kan flykte.

Den humanitære situasjonen er nå svært prekær, og befolkningen mangler tilgang på vann, mat, medisiner og sanitære fasiliteter. Svært få sykehus er operative, og de som fremdeles er i funksjon er ikke i stand til å tilby helsehjelp til det store antallet pasienter som trenger hjelp. Grenseovergangen til Egypt er den eneste inngangen der nødhjelp kan slippe inn, men svært lite kommer nå over grensen til Gaza. Den 6. desember skrev FNs generalsekretær António Guterres et brev til FNs sikkerhetsråd i henhold til artikkel 99 i FN-pakten. Der anmodet han rådet å jobbe «for å avverge en humanitær katastrofe» i Gaza og ba om en umiddelbar humanitær våpenhvile. Norge har tidligere stemt for en humanitær våpenhvile i FNs generalforsamling. På tross av disse svært kraftige signalene fra FNs organer har ikke partene vist evne eller vilje til å stanse den humanitære katastrofen på Gazastripen.

Venstre mener brutaliteten i Israels krigføring på Gazas har beveget seg langt utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt. Israel ble utsatt for et horribelt angrep fra Hamas og andre militante grupper den 7. oktober, som med rette ble fordømt på det sterkeste, både av norske myndigheter og internasjonalt. Etter Hamas brutale og rystende terrorangrep på sivile anerkjenner vi Israels rett til å beskytte seg mot terrororganisasjonen Hamas. Det gir likevel ikke Israelske myndigheter legitimitet til å utføre krigshandlinger som systematisk rammer uskyldige sivile og sivile mål og som bryter med krigens regler. Lidelsene som påføres det palestinske folk må ta slutt. Venstre mener derfor det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve en varig våpenhvile og få partene inn i et forhandlingsspor. Den humanitære situasjonen på Gazastripen er katastrofal, og det er akutt behov for trygg adgang for nødhjelp og annen humanitær støtte. Det forutsetter en fullstendig og permanent våpenhvile. Fortsatt krigføring bidrar ikke til økt trygghet på sikt, verken for israelere eller palestinere. Parallelt med krigføringen på Gazastripen har 265 palestinere på Vestbredden blitt drept, blant dem 65 barn.

Venstre mener:

• At Norge skal ta en ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske og straffeforfølgje krigsforbrytelser på Gazastripen, Vestbredden og i Israel, og stille med ressurser til Den internasjonale straffedomstolen og frivillige organisasjoner som bidrar til dokumentasjon av krigsforbrytelser, herunder at flyktninger fra Gaza må få loggføre sine opplevelser hos norske myndigheter med tanke på fremtidig bevisførsel.
  • At verdenssamfunnet må ansvarliggjøre Israel og Egypt for at det ikke er mulig for sivile å flykte fra krigsområdene, ta et ansvar for flyktningene og en avtalt retur når krigshandlingene er over og Gaza er gjenoppbygget.
  • At Israels ulovlige okkupasjon av palestinsk land opphører, og at det etableres en rettferdig fredsløsning mellom israelere og palestinere, basert på internasjonal rett.
  • At Norge skal bidra med nødhjelp nå, og er beredt til å bistå med bistand og ressurser når Gaza skal gjenoppbygges.
  • At Hamas umiddelbart frigir de gjenværende gislene og avslutter sine militære angrep mot Israel.

Tiltak som må vurderes:

• Stortinget ber regjeringen fraråde kjøp av varer og tjenester som produseres på og tilbys fra palestinske områder som er okkupert i strid med folkeretten. Fra før fraråder Norge kjøp av varer produsert på okkupert territorium i Vest-Sahara.
  • Vi oppfordrer kommuner og fylkeskommuner om å ikke kjøpe varer og tjenester produsert på områder som er okkupert i strid med folkeretten.
  • Stortinget ber regjeringen støtte et europeisk initiativ for å innføre visumrestriksjoner mot voldelige israelske bosettere.
  • Stortinget ber regjeringen endre atferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.