Et steg nærmere egen valgkrets for Søvika

Tore Fjeld

Formannskapet stemte tirsdag for Venstres forslag om å utrede å opprette en egen valgkrets for Søvka skolekrets ved neste valg. Det er fortsatt et stykke frem, men Venstre er fornøyde med at de andre partiene støttet forslaget.

Det har vært til dels sterke reaksjoner i Søvika på at de ikke har hatt eget valglokale på valgdatoen, noe som gav seg utslag i timesvise køer under den dagen Søvika hadde forhåndsstemming i høst.

Venstre gikk til valg på eget valglokale i Søvika, og fikk tirsdag med seg formannskapet i Haram til å vedta at kommunedirektøren skal utrede kostnadene og mulighetene til et eget valglokale og/eller valgkrets for Søvika skolekrets.

Antallet valgkretser avgjøres i kommunestyret, mens antallet valglokaler og åpningstider avgjøres i valgstyret. Dette ble sterkt diskutert under høstens valgkamp, hvor blant annet ordfører Krogsæter helt feilaktig påstod på sin Facebookside at det var kommunestyret som avgjorde antallet valglokaler.