Framtidens barnehager må sikre høy kvalitet og valgfrihet for familiene

Guri Melby i barnehage
Guri Melby i barnehage, Foto: Arild Danielsen / Schibsted

Uttalelse fra landsstyret: Barnehageforliket i Stortinget i 2003 kom til gjennom et bredt flertall. Her slo Stortinget fast at alle skulle sikres barnehageplass, og private og offentlige barnehager skulle likebehandles økonomisk.

Uttalelse vedtatt av Venstres landsstyre 28. januar 2024

Regjeringens forslag til nytt system for styring og finansiering av private og ideelle barnehager skaper uforutsigbarhet for barnehagene og familiene. Forslaget åpner for forskjellsbehandling av barnehager, og foreldrenes valg av barnehage får mindre betydning. Venstre mener at private barnehager ikke må miste forutsigbare rammevilkår. Private barnehager har vært avgjørende for å oppnå full barnehagedekning, oppfylle den lovfestede retten til barnehageplass og sikre et mangfoldig barnehagetilbud av god kvalitet. I dag er ca. halvparten av barnehagene private og halvparten kommunale, med tilsvarende fordeling av barna.

Regjeringens forslag innebærer at kommunene selv skal beregne størrelsen og gi tilskudd. Venstre mener dette vil kunne bidra til merarbeid for kommunene, uten gevinst for drift og utvikling.

Det må ikke legges opp til at det blir vanskeligere å drive privat barnehage enn i dag. Private barnehager skal ikke være prisgitt de til enhver tid politiske sammensetningene av kommunestyrer og deres årlige budsjetter. I motsetning til regjeringen mener vi at de private barnehagene er nødvendige for å videreutvikle barnehagetilbudet og for å sikre nok barnehageplasser. Vi tror at de blir viktige endringsaktører for fremtidens barnehager.

Hver dag er 269.000 barn i en barnehage i Norge. Her møter de voksne som står på med et enestående engasjement for å skape de beste mulighetene for barnas framtid. Når det åpnes for å avvike likebehandlingsprinsippet, vil dette sette barnehagene og de ansatte under press.

Da risikerer vi at barna møter voksne som føler de ikke strekker til. Voksne som blir overarbeidet fordi flere kollegaer ringer inn syke. Voksne med dårlig samvittighet for at de ikke har rukket å forberede dagen de skal ha. Og voksne som føler de må gå på kompromiss med egen kompetanse og ikke får fulgt opp barna nok. Mer må gjøres for å stanse denne utviklingen.

Vi vet at barnehagen utjevner forskjeller. Vi vet at barn som går i en barnehage har mye større sannsynlighet for å gjennomføre utdanningsløpet de skal gjennom senere i livet. Vi vet at barnehager av høy kvalitet gir barna et bedre språk. Vi vet at barnehager av høy kvalitet gir bedre sosiale ferdigheter og forutsetninger som forbereder og hjelper barna videre i livet.  Dette krever at barnehagene har nok ressurser, og at samarbeidet mellom kommunen og de private barnehagene fungerer godt.

I alt for mange kommuner er det et jag om å drifte de kommunale barnehagene så rimelig som mulig for å sørge for at de private får minst mulig tilskudd. Slik kan vi ikke fortsette. Vi vet at de pengene samfunnet bruker på de yngste barna får samfunnet igjen i den andre enden ved økt verdiskapning og forebygging. Det gir mindre behov for å bruke penger på reparasjon.

Skal vi skape det beste samfunnet i framtiden må vi satse nå og vi må satse på tidlig innsats. Derfor må det gis rom for kvalitetsarbeid, det må sørges for nok og god kompetanse, og det må sørges for at de ansatte får tid og mulighet til å utvikle seg.

I tillegg til å sikre barna et godt tilbud av høy kvalitet med trygge voksenpersoner, er det på høy tid å diskutere også åpningstidene i barnehagen. Ingen familie er like og mange foreldre får ikke hverdagen til å gå opp med åpningstider som kun er tilpasset arbeidstakere som jobber dagtid. Det er stor mangel på sykepleiere og helsefagarbeidere, og flere kommuner sliter med å få dekket opp stillinger. Dette er yrker som ofte innebærer turnusarbeid. Venstre mener at samfunnet må rigges for at ikke alle jobber ni til fire, og at man kan leve ulike liv uansett hvilket yrke man har. For å gi barnefamilier mer fleksibilitet og mer frihet til å leve det livet som passer dem, vil Venstre at det skal legges bedre til rette for mer fleksible åpningstider. Barnehagen skal ikke være en “oppbevaringsplass”, og det må etableres retningslinjer på makstid i døgnet for hvor lenge barnet kan være i barnehagen. Vi må gjøre endringer i barnehageloven som både er i tråd med målet for barnehagene og de behov barnefamiliene har slik verden ser ut i dag.

Barnehagens formål med å gi barnet det beste grunnlag for lek, læring og utvikling skal ligge til grunn uavhengig av åpningstid. Hvordan det skal løses er et viktig utviklingsområde som brukere, ansatte, fagpersoner og deres organisasjoner sammen må komme frem til.

Venstre vil:

• Innføre en nasjonal minste sats per plass i kommunale og private barnehager.
  • Kreve at det er grunnbemanning i barnehagen som helhet også ved sykdom, permisjoner og plantid.
  • Gå mot regjeringens forslag om å gi kommunene adgang til å redusere antall barnehageplasser en barnehage er godkjent for.
  • Øke andelen pedagoger i barnehagene til 60%
  • Satse mer på videreutdanning av personalet for å øke kvaliteten.
  • Legges bedre til rette for fleksible åpningstider, gjennom blant annet å endre dagens finansiering av barnehager, slik at barnehagetilbudet blir bedre tilpasset alle barnefamilier.
  • Satse på etter- og videreutdanning av barnehagelærere og arbeidsplassbasert utdanning av fagarbeidere og assistenter.
  • Gjøre det mer attraktivt å jobbe i barnehage gjennom flere karrieremuligheter, videreutvikling av kompetanse og gode lønns- og arbeidsbetingelser.
  • At kostpris automatisk skal inkluderes i moderasjonsordning for pris i barnehagen, slik at de som har rett til subsidiert barnehageavgift også får støtte til matpenger i barnehagen.