Venstre krever umiddelbar og varig våpenhvile i Gaza

Gaza from the air
– Den humanitære situasjonen på Gazastripen er katastrofal, og det er akutt behov for trygg adgang på nødhjelp og annen humanitær støtte. Det forutsetter en umiddelbar og varig våpenhvile, uttaler Venstres Landsstyre. (Flyfoto av Gaza by er er fra 2020, Foto: Abdallah ElHajj / iStock)

Uttalelse fra landsstyret: Venstre mener det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve en varig våpenhvile, og deretter få partene inn i et forhandlingsspor. Den humanitære situasjonen på Gazastripen er katastrofal, og det er akutt behov for trygg adgang på nødhjelp og annen humanitær støtte. Det forutsetter en umiddelbar og varig våpenhvile.

Uttalelse vedtatt av Venstres landsstyre 28. januar 2024

På tross av internasjonalt press om å følge krigens regler og beskytte sivilbefolkningen, fortsetter Israelske myndigheter sin militære aktivitet med en uakseptabel brutalitet. Sivile mål på Gaza, som sykehus, skoler, flyktningleirer og boligblokker har blitt bombet, med store sivile tap som konsekvens. Menneskerettighetsorganisasjoner peker på gjentatte brudd på folkeretten fra Israel sin side, med svært mange eksempler på mulige krigsforbrytelser. Hamas på sin side fortsetter å plassere militært utstyr og personell blant sivile, nekter å frigi de gjenværende gislene og fortsetter sine militære angrep rettet mot israelsk sivilbefolkning.

Den humanitære situasjonen er nå svært prekær, og befolkningen mangler tilgang på vann, mat, medisiner og sanitære fasiliteter. Svært få sykehus er operative, og de som fremdeles er i funksjon er ikke i stand til å tilby helsehjelp til det store antallet pasienter som trenger hjelp. Norge har tidligere stemt for en humanitær våpenhvile i FNs generalforsamling. På tross av disse svært kraftige signalene fra FNs organer har ikke partene vist evne eller vilje til å stanse den humanitære katastrofen på Gazastripen.

Den 25. januar ble det klart at Den internasjonale domstolen i Haag åpner folkemord-sak mot Israel. Domstolen mener flere handlinger fra Israel kan falle inn under folkemordkonvensjonen, og krever umiddelbare strakstiltak fra Israel for å stanse drap og skade på sivilbefolkningen, samt øke tilførselen av nødhjelp. Alle land som er tilsluttet folkemordkonvensjonen plikter å gjøre alt i sin makt for å forhindre folkemord. Venstre mener det nå påligger Norge å ta i bruk alle politiske, diplomatiske og økonomiske virkemidler som kan påvirke Israel til å stanse volden og lidelsene mot sivilbefolkningen i Gaza. Venstre mener brutaliteten i Israels krigføring på Gazas har beveget seg langt utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt.

Israel ble utsatt for et horribelt angrep fra Hamas og andre militante grupper den 7. oktober, som med rette ble fordømt på det sterkeste, både av norske myndigheter og internasjonalt. Det er uakseptabelt at Hamas fortsatt ikke frigir gislene og fortsetter å gjennomføre angrep mot Israel. Etter det brutale og rystende terrorangrepet på sivile anerkjenner vi Israels rett til å beskytte seg mot terrororganisasjonen Hamas. Det gir likevel ikke israelske myndigheter legitimitet til å utføre krigshandlinger som systematisk rammer uskyldige sivile og sivile mål og som bryter med krigens regler. Lidelsene som påføres det palestinske folk må ta slutt. Det er på tide at det internasjonale samfunnet legger reelt og tydelig press på partene. Det internasjonale samfunn må kreve en varig våpenhvile, for deretter å få partene inn i et forhandlingsspor. Det må fortsatt jobbes for en tostatsløsning der både israelere og palestinere får leve i frie, trygge og selvstendige stater. Fortsatt krigføring bidrar ikke til økt trygghet på sikt, verken for israelere eller palestinere. Det er fortsatt reell fare for regional spredning og en regional storkrig må unngås. Parallelt med krigføringen på Gazastripen er ifølge FNs kontor for koordinering av humanitær innsats (OCHA) 355 palestinere på Vestbredden drept, blant dem 90 barn.

I tillegg til å kreve varig våpenhvile, mener Venstre at Norge må legge et sterkere press på Israel.

Det må også åpnes for at personer i Norge kan søke om familiegjenforening fra Norge på vegne av et familiemedlem som oppholder seg i Palestina, slik det tidligere er blitt gitt adgang til for afghanere. På grunn av situasjonen i Gaza er det umulig for søkere å levere inn dokumenter på en norsk utenriksstasjon, slik det normalt stilles krav om.

Venstre vil:

• Norge må hindre import av varer fra ulovlige bosetninger, okkupert jord og selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter i ulovlig okkuperte områder, samt å vurdere om dette krever lovendring.
  • At regjeringen må vurdere nødvendige tiltak for å unngå at norsk forsvarsindustri ikke direkte eller indirekte selger våpen eller våpenkomponenter til Israel.
  • At regjeringen må vurdere nødvendige tiltak for å unngå at Statens pensjonsfond utland er investert i selskaper knyttet til ulovlig okkupasjon og andre alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig og konfliktsituasjoner. Det bør også utredes nærmere om dagens adferdsbaserte kriterier for utelukkelse, godt nok fanger opp brudd på individets rettigheter som følge av en langvarig okkupasjon.
  • At Norge tar initiativ overfor allierte og likesinnede land om å vurdere muligheten for sanksjoner mot enkeltpersoner og institusjoner i Israel som bidrar til brudd på folkeretten og menneskerettigheter.
  • At Norge skal ta en ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser på Gazastripen, Vestbredden og i Israel, og stille med ressurser til Den internasjonale straffedomstolen og frivillige organisasjoner som bidrar til dokumentasjon av krigsforbrytelser.
  • At Norge er beredt til å bistå med tilstrekkelig bistand og ressurser når Gaza skal gjenoppbygges.
  • At Norge skal åpne for at personer i Norge kan søke om familiegjenforening fra Norge på vegne av et familiemedlem som oppholder seg i Palestina.
  • At verdenssamfunnet må ansvarliggjøre Israel og Egypt for at det ikke er mulig for sivile å flykte fra krigsområdene.
  • At all trakassering og volden mot den palestinske sivilbefolkningen på Vestbredden opphører.