Vegvesenet misforstår – Venstre sier JA til regnbuegangfelt

I april i fjor avduket Venstres byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad byens første gangfelt i regnbuefarger. På kort tid hadde alle bydeler fått regnbuegangfelt. Gangfeltene markerer frihet og åpenhet. At alle er velkomne og hører hjemme i byen vår, uavhengig av hvem de er. Bergen Venstre mener at regnbuegangfeltene har vært et positivt og fargerikt innslag i bybildet, som markerer viktige verdier.

Statens vegvesen markerer på sin side det nye året med å sende forslag om å begrense anledningen til slike gangfelt ut på høring. I forslaget skriver de at «Vegoppmerking skal ikke brukes til å uttrykke støtte til politiske eller ideelle saker, dette må gjøres på andre måter. […]». Dessverre misforstår vegvesenet noe helt grunnleggende. Dette er ikke er snakk om politikk, men om støtte til helt grunnleggende samfunnsverdier. Dessuten legger veiene våre beslag på viktige og sentrale areal i byen vår.

Bergen Venstre mener at vi må finne løsninger der veiene ikke bare er en hindring i bybildet, men også en arena for egnede markeringer og aktivitet.

Det er heller ikke slik at dagens regnbuegangfelt har medført en merkbar økning i ulykker ved de aktuelle gangfeltene, samtidig er det viktig at gangfeltene planlegges på en slik måte at det ikke skaper trafikkfarlige situasjoner i fremtiden. Vi mener derfor at vegvesenet og politikerne må finne løsninger som ivaretar trafikksikkerheten, samtidig som vi kan bruke egnede veistrekninger til markeringer av mangfold og inkludering.

Å male gangfelt i regnbuefarger er heller ikke særnorsk. Dette er noe en får til over hele verden og i byer med mye mer trafikk enn her i Norge. I byer som Brussel, Antwerpen, Belfast, San Francisco, og stater som Wisconsin, Georgia har de fått på plass slike gangfelt. Da bør vi også få det til i Norge og i Bergen.

I en tid der hat og trusler mot skeive fremdeles er et stort samfunnsproblem, trenger vi de mange små markeringene som viser at storsamfunnet er åpent for alle. Derfor må vegvesenet snu og lete etter løsninger heller enn problemer.

Bergen er en bedre by med regnbuer.

Bergen Venstre vil:

• At Bergen kommune legger til rette for flere regnbuegangfelt.
  • At vegvesenet og lovgiver gjør nødvendige presiseringer i lovverket som uttrykkelig åpner for regnbuegangfelt.