Venstre vil fortsatt ta Bergen fremover

Foto: Med tillatelse fra Bybanen Utbygging

Venstre er utålmodig på Bergens vegne og ønsker at byen skal utvikles i en grønn retning.

Etter valget har Venstre vært i opposisjon i Bergen og en blå-grå koalisjon av partier styrer byen. I bystyret ønsker Venstre å være et tydelig, ansvarlig og grønt alternativ til byrådets foretrukne samarbeidspartier.

Venstre mener at byrådets skifte av kurs er blitt en reversering for det som ville tatt Bergen fremover. Bergen mister vekstkraft, og kommer kraftig bakpå i omstillingen fra en bilbasert gammeldags by til en moderne storby

Tvilen om bybanens fremtid, og om en skal tilbake til en byutvikling på bilens premisser bekymrer oss. Det er vanskelig å både ta vare på naturen, og si ja til å bygge hva som helst hvor som helst. Det er vanskelig å nå nullvekstmålet, og samtidig legge til rette for mer parkeringsplasser.

Dette betyr at Bergen risikerer å ende opp som en slags XL-versjon av Ålesund eller Førde, istedenfor å bli den attraktive hovedstaden vestlandet trenger. En vestlandshovedstad det allerede er investert mange milliarder av private og offentlige kroner for å skape. Alternativet er at Oslo-området tar all vekstkraft – fordi de har forstått hva moderne byutvikling handler om, og bygger infrastruktur i et rasende tempo.

Bergen trenger Bybanen langs Bryggen

Bybane over Bryggen handler om noe så viktig og essensielt som hvilken byutvikling vi ønsker for byen vår. Bryggen-traseen gir best tilgjengelighet og er rimeligere enn tunnel – men er også simpelthen det alternativet som er best for Bryggen. Er man i sannhet Bryggens venner, bør man ønske seg bybanen dit.

Er det noe som truer verdensarven på Bryggen, så er det den biltrafikken som er der i dag, og som har vært der i alle år. Traseen over Bryggen vekker sterke følelser og stort engasjement, og det er naturlig og bra. Men vi kan ikke unngå å undres over hvor hen det samme engasjementet har vært i alle disse årene hvor Bergen sentrum og Bryggen – vårt verdensarvsted, vår kulturarv – har vært overgitt og overlatt til biler, kø og lastebiler på tomgang. Bryggen har blitt vanskjøttet med menneskefiendtlig gjennomfartstrafikk, støy og eksos i alle år.

Fra å være forsømt og overlatt til gjennomgangstrafikk, støy og eksos, vil Bybanen gi Bryggen det den fortjener. Bybanen vil gi et løft av kontinental kvalitet, som vil kombinere tradisjon og historie med moderne, menneskevennlig, byliv.

Bergen bør vise vei i natur- og klimakrisen

Vi er midt i tiåret der vi avgjør om vi når klimamålene, og «Oppsynsmannen» på NRK har satt et nødvendig søkelys på naturkrisen. Venstre ønsker at Bergen skal gå foran som en by som bidrar til løsningen på klimakrisen og som tørr å ta modige valg på vegne av fremtiden.

Illustrasjon - Ta vare på naturen. Et viktig grep er at vi må lykkes med en mer bærekraftig by- og regionsutvikling, en mer urban livsstil for fremtidens bergensere, med lavt klimafotavtrykk. Fremtidens bolig- og næringsutvikling må skje nær eksisterende kollektivknutepunkt, slik at færre trenger bil i hverdagen.

En offensiv klima og naturpoltikk krever også at vi iblant sier nei til prosjekter med stort naturtap, eller som leder til økte utslipp av klimagasser eller annen forurensing. På sikt må vi snu utviklingen og sikre at mer natur tilbakeføres, enn som bygges ned.

Flere bergensere bør også bo i Bergen sentrum. Derfor heier Venstre på at den nye bydelen på Dokken bygges, at Bygarasjen byttes ut med boliger og en storslått byarena, og at vi heier frem boligprosjekter sentralt i byen vår.

Fremtidens bygg er i større grad gjenbruk enn nybygg. Det betyr at vi trenger å få på plass strukturene for å kunne få til ombruk i byggebransjen. Derfor er det helt sentralt at arbeidet med å få på plass en ombruksentral for byggematerialer fortsetter med full styrke, om nødvendig i samarbeid med en av nabokommunene til Bergen.

Bergen Venstre mener at klimaetaten er en viktig ressurs som hjelper å utvikle Bergen til en grønnere by, og vil jobbe for at klimaetaten består, og at utslippene kuttes i Bergen.

Bergen må sikre forutsigbarhet for næringslivet

Bergen skal være et attraktivt sted å etablere seg, enten det er som gründer, enkeltpersonforetak eller stort selskap. Bergensregionen er det naturlige sentrum for næringslivet på vestlandet og må spille på lag med hele regionen for å tydeliggjøre vestlandets rolle som kraftsenter i landet.

Dette krever at vi skaper en by som det er attraktivt å etablere seg i og som heier på enkeltmenneskene som vil gjøre en innsats. Vi må sikre at studenter og forskere med de gode ideene ønsker å etablere seg i Bergen og gis mulighet til å utvikle sine ideer i byen vår.

For å tørre å etablere seg, enten som liten bedrift eller stort konsern er forutsigbare rammevilkår avgjørende. Derfor må politikerne skape forutsigbarhet, ikke kaos.

Bergen er en kreativ by

Bergen har kulturmiljøer i verdensklasse, som hylles internasjonalt, men avspises med smuler i lokale og nasjonale budsjett. Samtidig utdanner vi morgendagens musikere i utdaterte og helseskadelige lokaler. Bergen Venstre vil kjempe for bedre rammevilkår for de helprofesjonelle kulturaktørene, som Bergen Nasjonale Opera, Harmonien, og Den nasjonale scene, samtidig som vi spiller på lag med frivilligheten.

Bergen Venstre vil være en pådriver for at KODE får tilstrekkelige midler til å forvalte viktige kunstskatter på vegne av hele landet. Samtidig må Bergen fortsette å ha sin sentrale rolle i å utdanne morgendagens kunstutøvere, derfor trenger vi et nytt bygg for Griegakademiet i Bergen og nytt Griegkvartal for at regionens kulturliv har tilstrekkelig scenekapasitet.

En ansvarlig by med ærlige politikere

Venstre er kanskje i opposisjon etter valget, men dagens byråd viser hvorfor Venstres politikk trengs. Vi trenger politikere som tar ansvar og gjør de vanskelige prioriteringene. Bergen Venstre skal være et progressivt, urbant og kunnskapsbasert parti. Et fritt sentrumsparti, som står prinsipielt opp for universelle menneskerettigheter, er radikalt når det trengs, er konsistent, og et parti for usentimental handlekraft. I årene som kommer vil Bergen møte nye og store utfordringer. Bergen Venstre står støtt på løftene vi ga i valgkampen og vil jobbe for at Bergen blir en bedre by for enda flere bergensere i årene som kommer.