Ny lovlighetsklage fra Venstre og FrP

Venstre og FrP har levert inn lovlighetsklage på kommunebudsjettet til Haram kommune. Partiene mener budsjettet ikke dekker alle lovpålagte oppgaver og dermed kan være ugyldig. Foto:, Paolo Bendandi - Unsplash

Venstre og Fremskrittspartiet har sendt inn en ny lovlighetsklage til kommunedirektøren i Haram. De to partiene ønsker en lovlighetskontroll etter kommunelovens paragraf 59 som omhandler kommunebudsjettet. Partiene mener budsjettet ikke dekker alle lovpålagte oppgaver og dermed kan være ugyldig.

Til kommunedirektøren i Haram kommune

Lovlighetskontroll etter kommunelovens paragraf 59.
Vi undertegnede ønsker med dette å fremme en lovlighetsklage gjeldende for vedtak om kommunens budsjett i Haram kommunestyre, 6.desember 2023.

I kommunelovens paragraf 46, Årsbudsjettets innhold, står det blant annet:

2. Årsbudsjettet skal omfatte hele kommunens eller fylkeskommunens virksomhet.
3. Årsbudsjettet skal være realistisk. Det skal fastsettes på grunnlag av de inntekter og utgifter som kommunen eller fylkeskommunen kan forvente i budsjettåret. 1
6. Det skal budsjetteres med et driftsresultat som minst er tilstrekkelig til å dekke renter, avdrag og nødvendige avsetninger. 1

Vi mener at det vedtatte budsjettet for 2024 ikke dekker disse kravene og må endres. Kommunedirektøren varslet allerede i første kommunestyremøte at han la frem et stramt budsjett, og når nå kommunestyrets flertall har vedtatt ytterligere kutt på 1-2,5% i samtlige av kommunens områder tror vi det blir enda vanskeligere for kommunens ansatte å levere alle lovpålagte tjenester. Det har allerede blitt ytret stor bekymring for budsjettet fra ansatte og brukere av kommunens tjenester.

Vi er redd for at dersom ikke vedtaket endres at Haram kommunen kan ende under bestemmelsene i § 60.Statlig kontroll og godkjenning av økonomiske forpliktelser.

1. Vedtak om opptak av lån eller vedtak om langsiktig avtale om leie av bygninger, anlegg og varige driftsmidler som kan påføre kommunen eller fylkeskommunen utgifter ut over de fire neste budsjettår, er ikke gyldig før det er godkjent 1 av departementet, dersom:
a kommunestyret 2 eller fylkestinget 2 har vedtatt å fastsette et årsbudsjett 3 uten at alle utgifter er dekket inn på budsjettet,

Vi ber derfor om at Kommunedirektøren umiddelbart vurderer denne klagen og tar nødvendige skritt for å korrigere eventuelle feil som er begått under vedtaket av budsjett for 2024 og økonomiplan for 2024-2027. Dette kan inkludere en ny budsjettprosess som følger gjeldende lov og forskrift.

Med vennlig hilsen,

Christian Holstad Lilleng – Venstre