Venstre foreslår å utvide Longva barnehage

Longva barnehage har blitt foreslått nedlagt ved flere anledninger. Haram Venstre foreslår i kommunestyret torsdag i stedet en utviding av barnehagen., Faksimile Haramsnytt 17.april 2023

Torsdag avgjøres skjebnen for Flem og Lepsøya skoler og barnehagene på Hildre og Utigarden i kommunestyret i Haram. Venstre ønsker å dra saken et steg videre og foreslår å utvide Longva barnehage til full drift fra høsten 2025.

Venstre har lagt inn følgende forslag til kommunestyremøtet førstkommende torsdag som tilleggforslag til å legge ned Hildre Barnehage, Lepsøya skole og Flem skole:

Kommunestyret vedtek å legge ned Lepsøya barnehage frå 01.08.2025. Kommunestyret vedtek å opne Lognva barnehage att som sjølvstendig barnehage frå 01.08.2025, og då kunne ta imot barn utifrå godkjent leike- og opphaldsareal på 173 m2. Det vil seie 32-43 barn alt etter alder, jf. arealnormen med 5,3 m2 per barn under tre år og 4 m2 per barn over tre år.

Grunnen til at Venstre venter et år med utvidingen av Longva barnehage er at i 2025 går ti barn ut fra Haramsøy barnehage, og det da vil være plass til alle barna fra Lepsøya på Haramsøy barnehage dersom de ønsker det.

Kapasiteten øker markant på øyene med dette, samtidig som vi sikrer et stort antall barnehageplasser nær arbeidsplassene på Longva og med kort vei fra Fjørtofta.