Kristin Marken i Sikre kilder i Venstre avslører:

–En podcast folk både kan lære noe av og le litt av

–I et hav av politiske podcaster skiller Sikre kilder I Venstre seg ut med sitt unike vertspanel. “Sveinung er den rolige analytikeren, Ingvild er den provoserte opposisjonspolitikeren, og jeg er den spørrende lokalpolitikeren”, forklarer Kristin Marken.

Hvorfor bør alle oppegående mennesker i kongeriket legge til Sikre kilder … i spillelista si?
– Vi prøver å være en podkast folk både kan lære noe av og le litt av. Vi har lyst å gjøre politikk mer tilgjengelig og forståelig for folk, uavhengig av om de er aktive i politikken eller ikke. Alle er interessert i politikk på en eller annen måte!

Hvordan skiller formen på seg fra podcastene fra de andre stortingspartiene? Point of difference?
– Er det nå jeg skal være ærlig å si at jeg aldri har hørt på noen av de andre? Jeg hører på veldig mange andre podkaster, og jeg håper noe av det som skiller oss fra mengden er at Sveinung, Ingvild og jeg er veldig ulike folk. Sveinung er den rolige analytikeren, Ingvild den provoserte opposisjonspolitikeren og jeg er den spørrende lokalpolitikeren.

Kristin –den spørrende lokalpolitikeren
Sveinung –den rolige analytikeren
Ingvild –den provoserte opposisjonspolitikeren

Mange er nok nysgjerrige på hvordan Sveinung, Ingvild og du forbereder episodene – om forarbeidet som ligger bak. Er det «fri dressur» på tema og ordskifte når opptaket starter?
– Vi pleier å snakke i gruppechatten vår underveis i uka om hva vi har lyst til å snakke om, men stort sett har vi glemt det når vi møtes til innspilling. Det blir mye bilder av diverse dyr og rants om regjeringen i den chatten, så det drukner litt innimellom.

Stort sett blir det en fem-minutters hasteplanlegging før vi trykker på opptak og så går det som det går. Lærer aldri. Men vi får mange gode innspill fra lyttere, og folk må bare sende oss tilbakemeldinger på hva de vil høre om!

Legges det noen slags føringer fra ledelse og styrende organer på hva dere tar opp i episodene?
– Bortsett fra at Sveinung er med i podkasten, nei. Men hvis vi er i tvil om noe er innafor å si, hender det at vi spør våre gode hjelpere Oda og Thea i stortingssekretariatet hva de synes. De er heldigvis liberale, så de sier stort sett ja.