Enda skjevere foredeling av ressursene i Haram kommune

Fordelingen av skoler, barnehager og SFO'er i Haram kommune fra 1.august 2025, Foto: Haram Venstre

Torsdagens skole- og barnehagestrukturvedtak skulle gjøre Haram kommune mer robust og samle kunnskapene og ressursene til det beste for kommunens barn og unge. Resultatet ble en enda skjevere fordeling av ressursene og enda større pengebruk i en kommune som allerede ligger an til 23 millioner kroner i minus.

Det er tre ungdomsskolekretser i Haram kommune:
* I Vatne/Tennfjord ungdomsskolekrets er det fra 1.august neste år ca.570 barn fordelt på èn skole og to barnehager (+ èn SFO).
* I Brattvåg ungdomsskolekrets er det fra 1.august neste år ca.770 barn fordelt på fem skoler og fem barnehager (+ fire SFO’er).
* I Nordøyene ungdomsskolekrets er det fra 1.august neste år ca.170 barn fordelt på èn skole og tre barnehager (+ tre SFO’er).

Dette etter resultatet av vedtaket i torsdagens kommunestyremøte hvor SP/FRP/SV/KRF/INP vedtok ny skole- og barnehagestruktur.

Selvfølgelig er det viktig å ta hensyn til avstandene i kommunen vår, men i noen kretser har vi tatt tak og tilpasset strukturen 2025, i andre har vi ikke det.

De som tror kommunesdirektøren lar skole- og barnehagestrukturen som ble vedtatt torsdag blir stående ut kommunestyreperioden i en kommune som ligger an til 23 millioner kroner i underskudd allerede FØR dette vedtaket må virkelig gå en runde med seg selv. Dessverre.

Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre