Skremmende holdninger fra SP-Ellingsæter!

Foto: Danie Franco/Unsplash

Jeg hoppet i stolen da jeg så angrepet fra Senterpartiets Hilde Ellingsæter på ei alenemor i mandagens Bygdebladet: «De personlige planene hennes og hva hun ikke har råd til er vel uvesentlige i saka her» var Ellingssæters reaksjon på at ei alenemor på Vatne i Haram var fortvilet over de sterkt økte kommunale avgiftene i Haram kommune.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at Ellingsæter, som sitter i kommunestyret for Senterpartiet og er vara til Formannskapet, er livredd for oppslutningen til Senterpartiet etter at det blir avslørt at kommunedelingen kommer til å gå hardt inn på lommeboka til innbyggerne i Haram. Denne alenemoren fikk en sjokkregning og er nå fortvilet over at hun kanskje ikke beholde huset hun kjøpte i høst.

Å klare å lire av seg «Men jeg skjønner det er for at hun skal få sympati og gi litt ekstra krisemaksimering» om ei kvinne som kommer i en økonomisk krise grunnet regning på mange tusen ekstra er lavmål og viser total mangel på empati og innsikt i andres liv.

For det er ikke alle som har to inntekter i husholdningen som vel hele Haram Senterpartis kommunestyregruppe har, det er ikke alle som sitter igjen med 1 million etter at skatten er betalt som mange par gjør, og det er i hvert fall ikke alle som muligheter til å plutselig bla opp til en regning på kr. 8000,- mer enn beregnet sånn helt uten videre.

Det kan være fristende å se på gjennomsnittslønn når en lurer på hva som er vanlig å tjene. Imidlertid har over 60 prosent lavere lønn enn gjennomsnittet. I Norge var gjennomsnittslønna, ifølge SSB, i 2023 kr. 667.000,- mens medianlønnen var samme år kr.608.000,-. Gjennomsnittslønnen er såpass høy fordi enkelte har ei lønn langt over hva vanlige folk har, medianlønnen er hva personene midt på lønnstreet har, mens for eksempel en industriarbeider da hadde kr.544.700,-. I 2024 mottar til sammenlikning en enslig minstepensjonist kr. 257.040,-

Det å se ned på ei enslig mor med ei under gjennomsnittsinntekt, som i tillegg snart blir enda lavere når hun skal ut i fødselspermisjon, er nedrig. Isteden må Ellingsæter og Senterpartiet straks sette i gang arbeidet med å få ned de kommunale skattene og avgiftene de har vedtatt. Kommer de ikke i gang med arbeidet straks vil aleneforsørgere og minstepensjonistene virkelig få utfordringer.

Uføre og eldre, altså folk på permanente ytelser i Norge, blir fattigere og fattigere – det må Ellingsæter og Senterpartiet i Haram ta til seg og ikke rakke ned på de som ønsker seg et anstendig liv også her i Haram!

Ni av ti mottagere av mathjelp fra frivillige mottar ytelser fra NAV, og 14% av de som mottar matposer er i en eller annen form for jobb. Vi kan ikke ha det slik at matkøene øker pga. at de som sitter i flertallskonstellasjonen i Haram er handlingslammet. Det er en stor skam. De har politisk makt til å gjøre noe med denne situasjonen, Ellingsæter og Senterpartiet.

I dyrtid og krise er det alltid dem med minst fra før som får det enda verre. Det må Ellingsæter og Senterpartiet fokusere på, ikke holde på å rakke ned på ei alenemor med mørke fremtidsutsikter!

Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre