Hvor starter bråket, Listhaug?

Christian Holstad Lilleng - gruppeleiar i Haram Venstre., Foto: Haram Venstre

Sylvi Listhaug svarer på mitt innlegg om uro i skolen med å vektlegge behovet for «ro og orden i klasserommet». Det er lett å være enig i det. Jeg tror alle som har jobbet i skolen – og alle som har barn i skolen – ønsker trygge, stabile læringsmiljø. Men det store spørsmålet Sylvi og FrP aldri svarer på, er dette: Hva vil dere gjøre for å hindre at det i det hele tatt oppstår nye årskull med det dere selv omtaler som «bråkmakere»?

Hva slags tiltak vil dere sette inn tidlig i livet, og tidlig i skoleløpet, for å unngå at elever blir så dritt lei, så utrygge, så frustrerte og så utenfor at utagering blir eneste utvei? Hva gjør dere for å styrke laget rundt eleven før det smeller – ikke etter?

Listhaug sier det handler om å hjelpe de som sliter – men FrP stemmer gang på gang imot styrking av skolehelsetjenesten, imot flere miljøterapeuter i skolen, og imot styrking av spesialundervisning og tidlig innsats. Da står det igjen mest ord – og forslag om bortvisning.

Listhaug nevner også behovet for en mer praktisk og fleksibel skole. Godt. Men igjen: Hva er de konkrete tiltakene? Hvordan vil FrP faktisk sørge for at praktiske ferdigheter og ulike måter å lære på blir likestilt med det teoretiske i norsk skole? Hvordan vil dere skape ei skole der flere får oppleve mestring, og færre blir presset ut i utenforskap?

Dersom det eneste svaret på utfordrende elever er å flytte dem vekk fra fellesskapet, så har vi allerede gitt opp før vi har prøvd. En trygg skole handler ikke bare om sanksjoner. Den handler om mennesker. Om relasjoner. Og om ressurser til å følge opp dem som strever – før de blir et problem for andre.

Det er fullt mulig å se både den som blir urolig, og den som blir forstyrret. Men da må vi våge å spørre: Hva gjør vi for å bygge ei skole som passer for flere – og som fanger opp problemer før de eksploderer?

Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre

Les Listhaugs innlegg i Sunnmørsposten her