Senterpartiet uærlige om kommunesammenslåing

Lars Sponheim mener Sp er uærlige når de er i mot tvangssammenslåinger av kommuner, samtidig som de er for Samhandlingsreformen. Det er åpenbart at en liten kommune ikke har mulighet til å levere de gode tjenester Samhandlingsreformen og en aldrende befolkning krever i framtida, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

53 prosent mener det bør bli færre kommuner i Norge, ifølge Nationen og Sentio. Venstres velgere er mest positive til sammenslåing.

Foto: Faksimile Nationen

53 prosent mener det bør bli færre kommuner i Norge, og to av tre vil redusere kommunetallet. Det viser en undersøkelse som Nationen har gjennomført i samarbeid med Sentio, der de spør om bør bli færre kommuner i Norge. Senterpartiets nestleder Trygve Slagsvold Vedum gikk raskt og hardt ut og advarte mot en rask og tvangsbasert kommunesammenslåing dersom de borgerlige partiene vinner valget til høsten. Han pekte blant annet på Venstres velferdsreform, der partiet ønsker å gi flere oppgaver til færre og større kommuner.

Les mer: Venstres velferdreform

Reform trenger sammenslåinger
Sponheim er helt klar på at Samhandlingsreformen, som Aps Bjarne Håkon Hansen har laget for å bedre helsetjenestene, vil gi sammenslåinger. Men han avviser at det vil gå fort i svingene etter valget.

— Det er ikke mulig å få til sammenslåinger fort, fordi det er så tunge strukturer. Poenget er at den Samhandlingsreformen regjeringa har lagt fram, og som Sp er med på, har i seg dynamikken for kommunesammenslåinger. Det er bare Senterpartiet som setter seg på utsida. Enten snakker Sp med to tunger eller så forstår de ikke hva Ap har tatt dem med på, sier Sponheim til Nationen.

Større og sterkere kommuner er en viktig motvekt til sentraliseringen, mener Sponheim.

Foto: Caroline Roka

Uærlig
— Ap har satt i gang en ganske kraftig dynamikk. Poenget er at de går baklengs inn i dette, sier Sponheim. Hans poeng er at han ønsker mer lokaldemokrati, og ikke et rådmannsvelde som han mener blir første konsekvens av Samhandlingsreformen.

— Jeg skjønner at det ligger noe partitaktikk her, og at Sp ønsker å dyrke denne konflikten. Men realiteten er at de gjennom samhandlingsreformen har akseptert en kraftig kommunestrukturdynamikk, og på en måte gjør de det litt uærlig ved å si at de er i mot det, men samtidig akseptere at det kommer til å skje, sier han til Nationen.

Ingen distriktssak
— Og så vil jeg advare mot å gjøre dette spørsmålet om til noe som handler om utkantkommunene. Vi skal fortsatt ha småkommuner som Modalen, Utsira og Lierne. Kommuner som er langt fra andre må vi finne særlige ordninger for. Men det må ikke hindre oss i å få gjort noe for eksempel mellom Stavanger og Egersund, der du kan kjøre på fartsgrensa og passere et rådhus hvert tiende minutt, sier Lars Sponheim til Nationen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**