Skolevalget: Venstre mest i siget

Venstre fosser frem i årets skolevalg, og hevet oppslutningen med 2,9 prosent. – Det er tydelig at fokus på kunnskap i skolen, miljø, dyrevern og rusomsorg har gitt oss gode resultater, sier leder i Unge Venstre, Anne Solsvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Unge Venstre-leder Anne Solsvik er meget fornøyd med Venstres resultater i skolevalget.

Foto: Venstre

Forholdsmessig sett har partiet den desidert største fremgangen ved dette skolevalget. Partiets nasjonale oppslutning på 6 % gir en fremgang på 2,9 % fra skolevalget ved forrige stortingsvalg (2005).

Les om resultatene fra skolevalget på NRK.

Skole og miljø
– Det er tydelig at fokus på kunnskap i skolen, miljø, dyrevern og rusomsorg har gitt oss gode resultater. Dette er viktige saker som fenger oss ungdom, sier Solsvik.

– Vi har også bevisst holdt oss unna useriøse utspill og billige poenger. Noe annet ville vært å undervurdere velgerne, sier Fabian Woxholth, sentralstyremedlem og skolevalgsansvarlig i Unge Venstre.

Venstre: Hverken sosialistisk eller høyrepopulistisk
– Vi kan vise til mange resultater på over 20 og 30 %. Hvis vi ser på de andre partienes resultater, er det all grunn til å tro at veksten kommer fra borgerlige velgere med klar avstand til Frp, og miljøbevisste velgere som med rette er misfornøyde med regjeringens innsats på dette område. Jeg tror ungdommen ser at Venstre er et tredje alternativ med avstand til både sosialismen og høyrepopulismen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**