Stadig mer pinlig for Norge

Rapporten fra FNs klimapanel som legges fram i dag slår fast at mange mennesker vil rammes hardt av sult og tørke dersom vi ikke gjør nok for å bekjempe de alvorlige klimaendringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– De dramatiske konsekvensene står i grell kontrast til den norske regjeringens nøling med å sette ambisiøse klimamål. I stedet for å være et foregangsland er Norge i ferd med å bli en internasjonal klimasinke, sier leder av Energi og miljøkomiteen Gunnar Kvassheim.

– Som et av verdens rikeste land må Norge ta et klart ansvar for de som rammes. Dette krever at vi fremstår med troverdighet. Regjeringen må derfor sørge for en langt mer offensiv klimapolitikk enn det vi har sett til nå, legger Kvassheim til.

Både Senterpartiet og SV har vedtatt mål for å kutte utslippene med 30 prosent innen 2020. Nå er det bare Arbeiderpartiet det står på.

– Mens Statsminister Jens Stoltenberg var på offensiven under Kina-besøket nylig, er han tydelig handlingslammet og i lomma på særinteressene på hjemmebane, uttaler Kvassheim.

Viktig med klimamål
– Norge bør kjøpe klimakvoter i andre land og la klimaarbeidet prege vår bistandspolitikk. Men i bunnen må det ligge en vilje til å gjøre en skikkelig jobb også på hjemmebane, påpeker Kvassheim.

EU-landene har for lengst kommet til enighet om ambisiøse mål i klimapolitikken, med mål om 20-30 prosent kutt i utslippenes innen 2020. I Storbritannia har Tony Blair til og med sørget for å få lovfestet et nasjonalt utslippskutt på 60 prosent innen 2050.

– I Norge derimot, forsøker Arbeiderpartiet og klimamotstanderne å fremstille Venstres krav om å tallfeste et klimamål som populisme. Det er rett og slett bakstreversk, uttaler Kvassheim.

Pinlig for Norge
– Snart er Norge det eneste landet i Europa uten et tallfestet mål om å få ned utslippene. Vi er i ferd med å fremstå som annerledeslandet. Sett på bakgrunn av dagens FN rapport framstår den norske nølingen som stadig mer pinlig ovenfor alle de fattige som vil bli rammet hardt av klimaendingene, avslutter Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**