Datalagring: – So this is how liberty dies

Et Star Wars-sitat sto sentralt på tampen av gårsdagens maratondebatt om Datalagringsdirektivet. – Så det er altså slik friheten dør — til stående applaus, sa Trine Skei Grande rett før Stortinget vedtok direktivet. 47 nye medlemmer siste døgn vitner om engasjementet i saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Klokken 20:53:31 holdt Venstre-leder Trine Skei Grande sitt siste innlegg i debatten. En knapp time senere ble direktivet vedtatt med 89 mot 80 stemmer.

– Jeg vil bare kort informere. Det er ca. 100 overgrepssaker mot barn som Oslo-politiet alene ikke har ressurser til å etterforske. Her kjemper vi liksom som om vi skal oppklare alt med et direktiv, men det ligger mange overgrepssaker mot barn som politiet ikke har ressurser til i det hele tatt å møte. Jeg tror at dette kommer til å være et vedtak som våre barnebarn vil dømme oss for.

Friheten dør til stående applaus
– Jeg har lyst til å avslutte med et sitat fra Star Wars. Demokratiet legges ned ved et vedtak. Padme avslutter det med følgende: Det er altså slik friheten dør — til stående applaus.

Nye medlemmer
Det siste døgnet har 47 nye personer meldt seg inn i Venstre. En av dem skriver: "Trine Skei Grands Star Wars-sitat ifm. DLD" som årsak. Ikke siden den store medlemstilstrømningen i 2009 har Venstre sett hyppigere frekvens på innmeldingene.

Les: Medlemsvekst for 8. år på rad
Les: 1000 nye medlemmer på et døgn.

Også på Twitter får Venstre mye ros for sitt liberale standpunkt i DLD-debatten.

Twittermelding og medlemskap i Venstre og DLD.

Foto: Twitter

Trist for alle liberale krefter
Med Høyre og Arbeiderpartiets stemmer ble EUs datalagringsdirektiv vedtatt i Stortinget mandag kveld.
– Dette er en skuffende dag for alle liberale krefter som vil ha et sterkere personvern, sier Trine Skei Grande.

Les også: Dette var Trine Skei Grandes hovedinnlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**