Venstres ordførere prioriterer skole

En gjennomgang fra NTB viser at Venstre-ordførere prioriterer skole høyt i sine budsjetter. – Gledelig men ikke overaskende. Skole og miljø står helt sentralt for våre lokalpolitikere, sier Venstres leder Trine Skei Grande. I kveld deltok hun på skoledebatt i NRK (lenke til video i saken).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

En analyse fra NTB/SSB viser at SV, Senterpartiet og Venstre prioriterer skole høyest i sine budsjetter.

Foto: Caroline Roka

TRine Skei Grande deltok på kveldens NRK-debatt om skole.

Foto: NRK

Tre partier skiller seg ut i undersøkelsen: SV, Senterpartiet og Venstre.

Framtida
– Framtida begynner i klasserommet. Skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Akkurat derfor er det så viktig for Venstre lokalt og sentralt og prioritere skolen, sier Skei Grande.

• Les: Bred støtte til skoleforslag fra Venstre
• Se: NRKs debatt om skole på NRK.no.

NTB/SSB-analyse
Det er nyhetbyrået NTB som har sett på såkalte Kostratall fra Statisisk sentralbyrå. I analysen måles kommunene mot hverandre i hvor mye de bruker netto i driftsutgifter til hver av av sine elever i grunnskolen. Dette omfatter netto driftsutgifter til grunnskole, spesialskoler, SFO, lokaler og skoleskyss brutt ned på hver elev. Øremerkede tilskudd og investeringer er holdt utenfor.

• Les: Åpnet valgkampen med skole- og miljøløfter

Partioversikt
Slik kommer kommunene ut i 2010 etter hvem som nå sitter med ordføreren, med prosentvis økning fra 2007 i parentes:

• SV: 98.698 kroner (+25 prosent)
• Sp: 98.517 kroner (+ 20 prosent)
• Venstre: 97.590 kroner (+ 24 prosent)
• KrF: 93.815 kroner (+ 23 prosent)
• Høyre: 92.465 kroner (+ 22 prosent)
• Ap: 91.376 kroner (+ 21 prosent)
• Frp: 83.458 kroner (+ 18 prosent)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**