Vil ha et eget Intercity A/S

Hvis vi skal få på plass Intercity- triangelet raskt, må vi tenke nytt. I årets statsbudsjett gjør regjeringen ingenting med det grunnleggende problemet med manglende jernbanesatsing, nemlig mangelen på langsiktighet og fullfinansiering av prosjektet fra dag 1.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Les også: Tenk nytt om jernbane
Obligasjoner kan løse jernbanekrisen

Borghild Tenden

Foto: Ingvild Boe Hornburg

–  Hvis vi følger Regjeringens fremdriftsplan, vil det ta så lang tid at ikke engang barnebarna våre får oppleve dobbeltspor på hele InterCity-trianglet, sier Borghild Tenden (V) til Aftenposten.

Indrefileten i jernbanenettet
Trianglet som utgjøres av jernbanestrekningene fra Oslo til Skien, Halden og Lillehammer omtales gjerne som indrefileten av det norske jernbanenettet.

Årsaken er klar: 80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området. Nå er oppgraderingen og nybygging langs disse linjene i gang, men det går sakte. En årsak til det er prisen. Utbygging av jernbane er svært kostbart, og nå må de nye dobbeltsporene i InterCity-trianglet konkurrere mot andre gode jernbaneformål, skriver Aftenposten.

Nå foreslår Venstre i sitt alternative budsjett å gjøre InterCity-utbyggingen til et eget selskap, InterCity AS. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen av InterCity-prosjektet fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene.

 Venstre vil ha dobbeltspor innen 2025.

Venstre vil ha dobbeltspor innen 2025.
Foto: DB

3 milliarder
På den måten kan nytt og sammenhengende dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener Venstre.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

– Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at Staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, sier Tenden.

Slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**