Klima og energi

Global oppvarming er den største trusselen menneskeheten står overfor. Klimatiltak er en billig forsikring for å redusere skader som følge av global oppvarming i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er økonomisk og teknologisk mulig å redusere klimagassutslippene raskt, men det krever politisk vilje, handlekraft og nytenkning. Venstre vil at Norge skal gå fra å være en stor eksportør av fossil energi til å bli en fornybarnasjon. Derfor skal den totale utvinningen av olje og gass ikke øke, men over tid reduseres.

Venstres mål er å gjøre Norge til en ledende nasjon på fornybar energi, klimateknologi og ny teknologi som reduserer CO2-utslipp i olje- og gassproduksjonen. Venstre vil utnytte muligheten som ligger i grønn innovasjon og og bygge fremtidens nye og konkurransedyktige næringsliv. Klimaforliket i Stortinget er bare en forsiktig start på dette arbeidet. Venstre legger FNs anbefalinger om at rike land må kutte 25-40 prosent av sine klimagassutslipp innen 2020 til grunn i klimapolitikken. Norge må derfor ha som mål å redusere CO2-utslippene med 40 prosent i Norge sammenlignet med 1990 innen 2020. Dette gjør vi både gjennom kutt i ikke-kvotepliktig sektor og gjennom oppkjøp og sletting av EU-kvoter. Venstre vil innføre en klimalov for å gjøre utslippsmålene juridisk bindende.

Det europeiske kvotemarkedet er det viktigste virkemidlet vi har for å redusere utslipp fra industrien og offshorenæringen. Etter finanskrisen er det et overskudd av kvoter i dette markedet. Venstre vil derfor stramme opp kvotemarkedet gjennom å slette kvoter og arbeide for et lavere kvotetak i EU. Grønne avgifter som gir en pris på CO2 er det viktigste virkemiddelet for utslipp som ikke er omfattet av kvotemarkedet. Vi vil derfor øke CO2-avgiften, samtidig som vi vil innføre gode støtteordninger som letter omstillingen for samfunnet. Venstre vil at prinsippet om at forurenser betaler skal være førende.

Les også:
Fornybar energi
Energieffektivisering
Olje og gass
Industripolitikk
Transport og klima
Landbruk og bioenergi
Internasjonal klimapolitikk
Fra rød til grønn skatt

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime